Trolltider i Vårdförbundet

Vårdförbundet avdelning Skåne vill varna våra medlemmar för att falska nyheter sprids i vårt namn.

Vi har begåvats med ett äkta nättroll i Vårdförbundet. Ett troll har skapat en falsk "Vårdförbundsadress" på Gmail och utger sig för att vara en del av vår organisation.

Det är lätt att förledas att tro att detta kvinnofientliga troll är ofarligt men hoten och hatet i trollets texter visar på en känslomässig instabilitet som jag tror man måste ta på allvar.

Det började lite trevande från trollets sida. Till en början var det mest vanliga hatmail riktade direkt till mig som avdelningsordförande. Men, säg den lycka som varar. Efter någon vecka började det anonyma trollet skicka mail till i stort sätt alla tidningsredaktioner i hela landet med uppmaningen att de (tidningarna alltså) skulle ta och undersöka den hemska mobbing som pågick inom Vårdförbundet mot just sagda (anonyma!) troll. Fatta logiken i det, den som kan.

Tidningarna får ju dussintals uppmaningar från anonyma foliehattar varje dag om ditten och datten så de struntade helt enkelt i vårt troll. Det framgick dock i mailen att bakom det anonyma trollets mask gömde sig någon som utgav sig för att representera Vårdförbundets medlemmar och som kände sig kränkt av både lokalavdelningen i Skåne och av förbundet som helhet. Nättrollet har sen dess blockats på många sociala medier på grund av sina kränkande åsikter och känner sig nu kränkt på grund av det. Bara en sån sak!

Snart dök det upp en nyskapad (anonym så klart) trollsida Facebook. Trollet är där talesperson för "många" och säger sig ha mandat och stöd från medlemmar, förtroendevalda, valberedningar och vanliga människor. Det senaste är ett Twitterkonto med samma respektlösa och förljugna innehåll där han förminskar kvinnor och hånar demokratin inom förbundet.

En snabb titt på trollets Facebooksida visar att det är en person som hyllar och beundrar en misstänkt våldtäktsman och öppet länkar till antifeministiska bloggare. Detta är definitivt ingen förkämpe för demokratiska ideal men vi har ju numera fått vänja oss vid falska nyheter runt om i världen så varför ska vi vara förskonade? Genom att hela tiden påstå att Vårdförbundet "brinner", att medlemmarna "flyr" och andra stolligheter vill detta antifeministiska troll försvaga en kvinnodominerad facklig organisation. Det är bara att läsa smörjan som trollet skriver. Allt Vårdförbundet gör är skit, allt Vårdförbundet inte gör är skit. Trollet önskar ett nytt och bättre Vårdförbund heter det men jag tror att trollet inte vill ha något Vårdförbund alls.

Tänk om trollet är någon vi känner? Tänk om trollet kandiderar till en ledande position i Vårdförbundets lokalavdelning. Troligen inte. Den som hela tiden måste berätta hur dåliga andra är vill sällan leda själva, då måste han ju faktiskt prestera något. Troligen är trollet någon som inte alls jobbar i vården utan enbart vill förstöra och provocera.

Trollet säger sig vara en del av Vårdförbundet. Trollet säger sig älska Vårdförbundet men försitter inga chanser att hata förbundet så snart tillfälle ges. Några Facebookgrupper med inriktning mot den skånska vården har gett trollet utrymme att skriva sina alternativa "sanningar". Men är trollet verkligen en riktig anonym "sanningssägare" som riskerar förföljelse och utfrysning om han avslöjar sin rätta identitet? Skulle inte tro det! Detta är en eller flera personer med tydlig antifeministisk agenda som låtsas vara demokratins försvarare. Trollet kränker, hånar, förminskar och hatar kvinnor inom Vårdförbundet men säger sig vara mot mobbing. Troll logik i all sin stollighet!

Så sprid denna varning till andra: Det finns ett troll därute som utger sig för att representera Vårdförbundet, se upp för falska nyheter från det troll som kallar sig "Joe Hill".

Läs också gärna de sidor som trollet öppet länkar till och dra era egna slutsatser:

Mats Runsten
Avdelningsordförande