Sommarhälsning från styrelsen

Prästkragar

Så kom den då igen, sommaren… lika förvånande varje år, eller?

Sommaren bjuder som vanligt på stora utmaningar ute i verksamheterna. Vi är väl medvetna om att det finns många vakanta pass som arbetsgivarna vill täcka upp genom att ni tar extra pass. Vi vill gärna att ni medlemmar tänker på att ta hand om er, var rädda om er återhämtning då ni ska kunna orka resterande året.

I år har ju dessutom Region Skåne kommit med alternativa lösningar på sjuksköterskeflykten i form av sjuksköterskefria avdelningar. En del av detta har inte på något sätt samverkats med Vårdförbundet, vilket vi tycker är väldigt olyckligt eftersom vi har ett samverkansavtal med arbetsgivaren.

Vårdförbundet står inte bakom vad arbetsgivaren gör angående de "sjuksköterskelösa" avdelningarna. Vi värnar om våra professioner och patientsäkerheten så vi ser en hel del möjliga problem med denna lösning. Vi har både lokalt förtroendevalda samt huvudskyddsombud som kommer att bevaka detta noga under sommaren och agera vid behov.

Artikel Ystads allehanda Avdelning utan sköterskor strider mot vetenskapen

Just nu är det ganska blåsigt och lite höstkänsla men vi hoppas på att solen kommer snart så att vi alla kan njuta av den svenska sommaren!

Tveka inte att höra av er vid bekymmer! Ring 0771-420 420 mellan kl 8:00 – 18:00.

Trevlig sommar!

önskar styrelsen