Var jobbar du egentligen?

OKÄND ARBETSPLATS står det på dig i vårt register. Det låter spännande men är rätt opraktiskt av flera skäl. För Vårdförbundet innebär detta att vi inte kan hjälpa dig och dina kollegor på bästa sätt eftersom vi inte vet var du finns. Som tur är kan du lätt uppdatera dina uppgifter!

Vi behöver veta vara du jobbar!

Dessvärre får vi inte automatiskt information om din arbetsplats utan det är din uppgift att se till att Vårdförbundet har rätt information om dig. Byter du arbetsplats, även inom samma arbetsgivare, behöver du meddela detta. Förutom arbetsplats är det också viktigt att du meddelar om något av följande förändras:

• Kontaktuppgifter, som e-postadress eller mobilnummer
  • Roll
  • Inkomst

Därför är det viktigt att vi har rätt uppgifter om dig

• Våra resurser beror på antalet anställda på våra arbetsplatser. Vi som  arbetar fackligt är dina kollegor som har fått tid av arbetsgivaren att arbeta fackligt. Men vi får inte vara hur många som helst. Arbetsgivarna ger oss som fackförbund ett visst antal timmar per medlem och år som vi kan använda för fackligt arbete på din arbetsplats. Om vi inte vet var du arbetar räknas du inte in i antalet medlemmar och Vårdförbundet får mindre resurser och sämre förutsättningar att utföra påverka och hjälpa till.
  • Påverkan och mandat gentemot arbetsgivaren. När vi möter arbetsgivare vid exempelvis löneöversyn eller samverkansmöten bygger vår påverkansmöjlighet på att vi har mandat att företräda en majoritet av arbetstagarna, det vill säga er medlemmar.  Ju fler medlemmar desto större påverkanskraft. Men vet vi inte var du arbetar så kan vi inte räkna in dig i vårt mandat.
  • Effektiv användning av begränsade resurser.  När vi planerar verksamheten riktar vi våra aktiviteter och insatser till de platser och mot de roller där vi har medlemmar. Vi vill kunna organisera verksamheten på ett så effektivt sätt som möjligt, vilket är svårt om vi inte vet var du finns och vem du är.
  • Relevant information för dig. Du kan missa viktig information från oss eftersom mycket av vår kommunikation sker riktat till olika arbetsplatser eller olika roller. Om du byter tjänst och exempelvis blir chef, ledare eller kanske skolsköterska, eller om du får ny e-postadress - meddela oss så att vi kan fortsätta nå dig med information som du har nytta av.
  • Rätt avgift. Medlemsavgiften beror på din inkomst. Är du exempelvis tjänstledig, föräldraledig eller sjuk kan du eventuellt ha rätt till nedsatt avgift. Meddela oss alltid om din inkomst förändras.

Tre sätt att uppdatera dina uppgifter

1. Logga in på Vårdförbundets webbplats , logga in med Mobilt Bank-ID och ändra dina uppgifter själv.
  2. Ring Vårdförbundet Direkt på tel 0771-420 420, öppet vardagar 8-18.
  3. Ladda ner, fyll i och skicka in den portofria blanketten för ändringsanmälan.

Tack för din hjälp!

Vårdförbundet Direkt