Nu kommer TEAMS för avdelningar!

Den 1 oktober får äntligen du som är förtroendevald i avdelningsstyrelsen tillgång till Teams. Här får du veta mer om vad Teams är och hur du kan få hjälp att lära dig använda det.

Vad är Teams?

Teams är en användarvänlig och praktisk plattform för samarbete, dokumentdelning och kommunikation - på en och samma plats!

I Teams kan du till exempel dela och lagra filer och dokument, chatta, ha videosamtal, möten och skapa egna samarbetsytor inom ditt team och med andra inom Vårdförbundet. Teams kommer ersätta Skype, Hitta och till viss del även Outlook då behovet av att mejla minskar.

Du kommer att märka att möjligheterna är många och att ditt arbete på många sätt kommer att underlättas när du lärt dig att använda Teams. Systemen kommer dock att finnas parallellt under hösten så du har gott om tid att lära dig det nya.

Vilka kan använda Teams?

Alla kan använda Teams - men på lite olika sätt!

Varje lokal avdelning får ett eget Team där ni kan samarbeta inom avdelningen. I avdelningens Team ingår alla i avdelningsstyrelsen. Ytterligare deltagare som exempelvis förtroendevalda med facklig tid eller anställda kan bjudas in manuellt till avdelningens Team.

Till möten i Teams kan vem som helst som har en mejladress bjudas in. Du kommer åt Teams överallt via din dator, mobil eller surfplatta.

Hur lär jag mig Teams?

Du erbjuds att delta vid något av de digitala seminarier som hålls under hösten. Du hittar anmälan till detta nedan, när du anmält dig får du en kallelse till din e-post.

I dessa seminarier får du förståelse för hur vi kan arbeta med Teams i Vårdförbundet. Innan seminariet är det bra om du hunnit bekanta dig med Teams. Vi rekommenderar att du i förväg genomför de utbildningar som finns i Lexicon365 för att på bästa sätt kunna tillgodogöra dig seminariet. Du hittar dessa korta utbildningar under Mina tjänster när du loggar in på Vårdförbundets webbplats.

Förutom detta hittar du vägledning i guiden Teams i Vårdförbundet.

Teams är ett användarvänligt och smart system och det finns stöd att få om du har frågor!

Anmäl dig till ett av seminarierna om Teams i Vårdförbundet

5 okt 10.00-11.00