Ett förnyat verksamhetsstöd #6

Den nya kansliorganisationen trädde i kraft den 1 mars - och nu är det dags att rent praktiskt börja vår gemensamma förändringsresa. Det väcker många frågor om vad som gäller nu och vem som gör vad. En fråga som är aktuell är utbytet av vårt dokumenthanteringssystem Hitta. Här får du mer information om statusen i det arbetet.

Detta kommer du få information om denna gång

• Försening i arbetet att byta ut Hitta till Teams.
  • Checklista som stöd när en aktivitet eller utbildning ska arrangeras.

All information samlas i FAQ - spara länken

vardforbundet.se/verksamhetsstod

Det är länken till allt du undrar över rörande verksamhetsstöd. I samtliga mejl du kommer få hänvisar vi till denna nya FAQ för förnyat verksamhetsstöd som är under utveckling. Där kommer all information samlas för att du lätt ska hitta det du söker. Eftersom innehållet i FAQ är av intern karaktär går den inte att söka fram utan direktlänk - spara därför gärna länken så att du hittar tillbaka när du behöver.

Uppgift till dig som är ordförande

Vi har ingen möjlighet att söka fram de personer som har facklig tid. Därför ber vi dig som ordförande att tillse att de i din organisation som har facklig tid också får informationen i detta mejl.

Hitta blir Teams - men inte riktigt än

Kanske har du hört att Hitta ska försvinna snart och ersättas av ett nytt system som heter Teams? Det stämmer, men det blir lite senare än planerat för dig som är förtroendevald.

Status i arbetet med att byta ut Hitta

Planen var att Teams skulle bli tillgängligt för förtroendevalda nu i början på maj och därmed ersätta Hitta. På grund av förseningar i andra IT-arbeten som behöver vara klara innan vi kör igång Teams så kommer vi inte lyckas med detta.

För att det ska bli så bra som möjligt och fungera som det är tänkt behöver vi mer tid att förbereda övergången till Teams. Hitta finns därför kvar ett tag till och övergången till Teams sker istället i höst.

Du fortsätter alltså att jobba vidare som vanligt och sparar och hanterar dokument i Hitta tills ny information kommer. Avdelningarnas arbetsrum i Hitta är öppna som tidigare medan de rum som avser Vårdförbundets enheter, sektioner och forum redan blivit skrivskyddade och bara kan läsas, inte ändras.

Vad är Teams och hur kommer jag kunna använda Teams i vår avdelning?

Teams är mer än vad Hitta är idag. Teams är en lösning för samarbete, dokumentdelning och kommunikation - på en och samma plats! I Teams kan du till exempel dela och lagra dokument, chatta, ha videomöten och skapa egna samarbetsytor helt enligt de behov och önskemål du har. Teams kan du dessutom nå var du än är, via dator, mobil eller surfplatta.

Varje avdelnings-/riksklubbsstyrelse kommer att ha ett eget team och i varje team finns möjlighet att skapa egen understruktur, så kallade kanaler, vilket skulle kunna översättas till dagens arbetsrum i Hitta. En kanal kan vara öppen för alla i avdelningen eller synlig bara för vissa personer. Det går att skapa en kanal för en arbetsgrupp, ett projekt eller en dialog kring en viss fråga,  t ex en egen kanal för styrelsens möten, för planering av årsmöte eller för en viss förhandling. Ni kan då samla all information, kommunikation och dokument kring detta ämne i den aktuella kanalen och nå det var du än är. Det går även att bjuda in deltagare som gäster, exempelvis andra förtroendevalda som inte ingår i ditt team.

Ni i avdelningen väljer själva vilka kanaler ni vill lägga upp och stöd kommer självklart att finnas om man önskar det.

När det är dags att byta till Teams kommer du att få utbildning och stöd via bland annat webbinarier och lathundar så att du ska känna dig trygg och kunna nyttja de funktioner som finns på ett effektivt sätt. Är du redan nu nyfiken kan du läsa om Teams här. Vi återkommer med mer information längre fram.

Ny checklista! - stöd för att arrangera aktiviteter

Aktiviteter och utbildningar är en del av den lokala verksamheten som ger stort värde till medlemmar och förtroendevalda. När en aktivitet eller utbildning ska arrangeras finns ett nytt stöd, i form av en checklista, som hjälper dig att hålla koll på olika delar som kan behöva tänkas på och när det behöver göras. Det kan kännas tryggt att få en överblick och koll så att ingenting viktigt missas.

Hämta checklistan här!

Vårdförbundet Direkt