Hej medlemmar och förtroendevalda i Vårdförbundsklubben Praktikertjänst

Här kommer information från klubbordförande Therese Palmqvist om bland annat vaccinering, skyddsombudens ansvar och det fackliga arbetet i Vårdförbundsklubben Praktikertjänst.

Äntligen börjar vi se en ljusning i detta års långa Coronamörker nu när vaccineringen i Sverige börjar komma igång, men det medför också nya utmaningar och vi har fortfarande en bit kvar tills vi kan slappna av.

De olika regionerna ansvarar för vaccineringen och hur detta går till ser lite olika ut i landet. Vissa vårdcentraler vaccinerar sina egna listade patienter och på andra ställen har regioner satt ihop flera vårdcentraler att samarbeta i en så kallad vaccinationscentral eller nod.

Vem har arbetsmiljöansvaret på vaccinationscentraler/noder?

Vid dessa centraler eller noder så är det regionen som ansvarar för arbetsmiljön, att lokalen är säker utifrån brandsynpunkt, hot och våld, inventarier med mera. Vårdförbundet anser att det är viktigt att detta fungerar och att det finns en plan för alla eventuella händelser, exempelvis en brand i lokalen.

Om Praktikertjänst är ensam arbetsgivare på den tillfälliga arbetsplatsen ansvarar Praktikertjänst för riskbedömning i samverkan med lokalt skyddsombud, som har kontakt med ordförande för klubben alternativt med den lokala avdelningen. Om det är fler än en arbetsgivare gör arbetsgivaren riskbedömning i samverkan med samordningsansvarig för den tillfälliga arbetsplatsen och den lokala avdelningen i Vårdförbundet.

Skyddsombudets uppdrag vid en vaccinationscentral/nod

Lokalt förtroendevalda har sin egen arbetsplats som skyddsområde, här ingår inte externa lokaler som exempelvis en vaccinationscentral eller nod som ligger på en annan plats än den egna arbetsplatsen samt huserar flera olika arbetsgivare. Vid dessa centraler/noder är det Vårdförbundets lokala avdelning som utser ett huvudskyddsombud som håller i t ex. riskanalyser. Det du som skyddsombud kan göra är att prata med din arbetsgivare alternativt med din lokala avdelning i Vårdförbundet. Du som är lokalt förtroendevald/skyddsombud äger alltså inte frågan att göra en riskanalys vid en vaccinationscentral utan det är den lokala avdelningen. Däremot uppskattar de lokala avdelningarna så klart ett gott samarbete med dig och det är bra om du kan vara med under hela processen.

För att de som ska vaccinera ska orka så behöver allt finnas på plats och fungera, det är viktigt att det är en hållbar arbetsmiljö. Vi är fortfarande i startgroparna med vaccineringen men när den största delen av befolkningen ska vaccineras så kommer många behöva sitta ner långa stunder. För att värna om ert välbefinnande så är detta viktigt för Vårdförbundet och mig som ordförande i klubben. Vi har en lång väg framför oss innan vaccineringen är klar och därför är det viktigt att vara noggrann redan från början.

Vill du bidra till det fackliga arbetet inom Praktikertjänst?

Jag vill också passa på att informera att styrelsen i Vårdförbundsklubben Praktikertjänst fortfarande har tomma stolar så skulle någon vara intresserad är ni varmt välkommen att kontakta mig så kan jag berätta mer. Det spelar ingen roll vart i landet du bor utan för tillfället jobbar styrelsen med digitala möten och förhoppningsvis när vi kan ses för ett möte så är det Praktikertjänst moderbolaget, din egna arbetsplats alternativt Vårdförbundet som står för resa och ev. logi i samband med ett styrelsemöte eller utbildningsmöte med Vårdförbundet.

Du är alltid varmt välkomna att kontakta mig om du har några frågor eller funderingar.

Fortsätt med det extremt goda arbete ni alla gör och jag hoppas vi snart kan vara igång med arbetsplatsbesök och fysiska möten. Jag önskar er en fin dag och ta hand om er där ute!

Varma Hälsningar

Therese Palmqvist Ordförande i Vårdförbundsklubben Praktikertjänst