Hej!

I det här brevet vill vi lyfta fram det viktiga arbete ni gör som skyddsombud, och hur viktigt det är att ge det uppdraget kunskapspåfyllning. Vi tipsar även om bra webbutbildningar samt en podd. Sen är det alltid viktigt att ha pensionskoll, så häng med på de webbsidor som är viktiga för dig inom staten.

Webbutbildning skyddsombud

I Vårdförbundet är du som förtroendevald även skyddsombud. Ett viktigt uppdrag som du ska vara stolt över.

Tillsammans utvecklar vi kunskapen i ditt uppdrag och nu finns en ny jättebra webbutbildning du kan gå, som heter En tuff torsdag – när skyddsombudets arbete sätts på prov.

Utbildningen hittar du HÄR

Våga ha pensionsdrömmar!

Förbered dig inför pensionen och håll koll på din pension!

Läs mer HÄR

Kika också om den bästa helheten kring din pension.

Läs mer HÄR

Förbered dig inför pensionen - det är din framtid det handlar om!

Dags för grundutbildning

Är du ny förtroendevald kan du söka till våra omtyckta och lärorika grundutbildningar.

Nästa tillfälle börjar i slutet av augusti.

Anmäl dig, sök Grundutbildning HÄR

Mötesplatser 2021

Kom ihåg våra gemensamma samtal, som förtroendevald/skyddsombud!

Varje månad ses vi på en digital mötesplats, för att tillsammans lyfta stora och små frågor som berör dig och din arbetsplats. Vår förhoppning är att när samhället öppnar upp igen, kommer vi även erbjuda mötesplatser runt om i Sverige där vi kan inspireras och mingla.

Vid varje digital mötesplats har vi ett inspel som ger dig kraft och energi i ditt uppdrag. Du kan läsa mer om de olika ämnena i länken till mötesplatsen.

Nästa mötesplats hittar du genom att söka i aktiviteter och utbildningar, på Mötesplats förtroendevald staten.

Anmäl dig till Mötesplats förtroendevald stat HÄR

Så motverkar vi ohälsa på framtidens arbetsplats

Upplevelsen av det nya normala varierar från individ till individ, men klart är att pandemin redan lämnat tydliga spår i ohälsostatistiken. Frågan är hur utvecklingen påverkar morgondagens medarbetare. Vad ska vi fokusera på för att skapa ett hållbart arbetsliv på riktigt? Och finns det åtgärder vi kan vidta redan idag för att minimera ohälsan på framtidens arbetsplats?

I Partsrådspodden  kan ni följa utvecklingen på statliga arbetsplatser utifrån aktualiteter i omvärlden. Missa inte chansen att lyssna på forskare, sakkunniga, centrala och lokala parter som får prata till punkt, om bland annat statlig innovationsförmåga och hållbarhet i arbetslivet.

Lyssna på podden och avsnittet om ohälsa HÄR

Läs mer om vad Partsrådet HÄR

Ny förtroendevald?

När du är ny i ditt uppdrag vill vi gärna att du hänger med på ett digitalt välkomstsamtal under en halvtimme. Där får du koll på det praktiska kring att vara förtroendevald.

Tiderna och länken till samtalet hittar du HÄR

När vi är många är vi starka!

Tack för ett bra rekryteringsarbete! Antal medlemmar som arbetar inom statlig sektor ökar hela tiden – och det är vi stolta över, då det innebär att vi tillsammans på arbetsplatserna kan få en bra arbetsmiljö och bra villkor.

Om du vet någon kollega som inte är medlem – ställ frågan om hen vill vara med!

Info om medlemskapet, att skriva ut och lägga på fikabordet finns HÄR

Vi behöver även fler förtroendevalda/skyddsombud, som kan samla ihop och driva arbetsplatsens frågor tillsammans. Om du är ensam som förtroendevald/skyddsombud på din arbetsplats, är ett bra tips att peppa en kollega att också väljas till uppdraget – alltid lättare att vara två!

Läs om uppdraget som förtroendevald i statlig sektor HÄR

Anmäl uppdraget som förtroendevald/skyddsombud HÄR

Tips!

Du får gärna skriva ut det här brevet och sätta upp på arbetsplatsen. Har du en kollega som är medlem och inte får brevet? Be kollegan uppdatera sina uppgifter och kanske lämna sin privata e-postadress!

Kom ihåg att uppdatera dina medlemsuppgifter också, och påminn dina medlemmar om det!

Uppdatera dina uppgifter HÄR

Vi vill ge dig en stor eloge för allt arbete du gör för er arbetsplats och för dina kollegor – tillsammans är vi starka!

Hälsningar
VÅRDFÖRBUNDET