Hej!

Här kommer information om vad som händer i Vårdförbundet just nu, för dig som är medlem och statligt anställd.

Kunskapspåfyllning 2021

Är du nyfiken på vår förening eller vill lära dig mer om hur du maxar ditt lönesamtal? Eller kanske uppdatera dig på vad som är viktigt innan du skriver på ett nytt anställningsavtal?

Detta och mycket mer finns i Kunskapsrummet, som är öppet bara för dig som medlem. Dessutom hittar du alla våra samtal på video och poddar i kunskapsrummet och vi lägger ut nya varje månad med spännande teman.

Kunskapsrummet hittar du HÄR

Vill du bli förtroendevald?

För att vi ska bli starka tillsammans behöver vi organisera oss. Har du funderat på att bli förtroendevald – tveka då inte att titta eller lyssna på Björn Tellström, som engagerat sig som förtroendevald och delar med sig av sina erfarenheter.

Titta på samtalet eller lyssna på vår podd i Kunskapsrummet.

Kunskapsrummet hittar du HÄR

Ditt nya avtal

Vårdförbundet har genom det gemensamma förhandlingsrådet OFR/S,P,O slutit ett nytt kollektivavtal med Arbetsgivarverket. Avtalet ger en löneökning i statlig sektor som motsvarar den inom industrin, och innebär att alla medlemmar får retroaktiv löneökning för de månader som avtalet sköts upp på grund av pandemin.

Under avtalsperioden ska lönerevisionen genomföras tre gånger och motsvara 1,8 procent per gång. Parterna är också överens om, att under avtalsperioden arbeta löpande med flera aspekter av arbetsmiljö och även frågor som berör tjänstepension.

OFR/S,P,O har även, efter nästan 10 års förhandlingar, slutligen fått igenom kravet att sjukskrivna som är färdigrehabiliterade men inte kan gå tillbaka till sitt tidigare arbete ska få rätt till stöd från Trygghetsstiftelsen.

Just nu pågår arbetet ute på myndigheterna med löneprocessen tillsammans med ditt OFR råd.

Ditt kollektivavtal hittar du HÄR

Snart sommarsemester – vad behöver du tänka på?

Trots att det fortfarande känns som vinter, närmar sig sommaren och med den planeringen av semester. Vet du vad som gäller och vad du behöver tänka på?

Läs mer om vad som gäller för sommarsemester HÄR

Vårdförbundets medlemmar fortsätter att vaccinera Sveriges befolkning

Följ Vårdförbundets FAQ kring vaccinationer HÄR

När vi är många är vi starka!

Tack för ett bra rekryteringsarbete! Antal medlemmar som arbetar inom statlig sektor ökar hela tiden – och det är vi stolta över, då det innebär att vi tillsammans på arbetsplatserna kan få en bra arbetsmiljö och bra villkor.

Om du vet någon kollega som inte är medlem – ställ frågan om hen vill vara med!

Info om medlemskapet, att skriva ut och lägga på fikabordet finns HÄR

Vi behöver även fler förtroendevalda/skyddsombud, som kan samla ihop och driva arbetsplatsens frågor tillsammans. Om du är ensam som förtroendevald/skyddsombud på din arbetsplats, är ett bra tips att peppa en kollega att också väljas till uppdraget – alltid lättare att vara två!

Läs om uppdraget som förtroendevald i statlig sektor HÄR

Anmäl uppdraget som förtroendevald/skyddsombud HÄR

Tips!

Du får gärna skriva ut det här brevet och sätta upp på arbetsplatsen. Har du en kollega som är medlem och inte får brevet? Be kollegan uppdatera sina uppgifter och kanske lämna sin privata e-postadress!

Kom ihåg att uppdatera dina medlemsuppgifter också, och påminn dina medlemmar om det!

Uppdatera dina uppgifter HÄR

Var rädd om dig - DU är viktig!

Hälsningar
VÅRDFÖRBUNDET