Äntligen – nu finns ännu mer stöd och rådgivning för dig som arbetar i statlig sektor!

Under året så har Vårdförbundet förstärkt stödet för dig som jobbar för staten och det är vi så stolta över! I teamet för dig i statlig sektor så finns kunskap om arbetsmiljö, villkor, yrkesfrågor och hur vi på bästa sätt organiserar oss tillsammans.

Som vanligt så kan du alltid prata med din förtroendevalda/skyddsombud på din arbetsplats för att se om ni tillsammans kan lösa dina frågor eller så hör du av dig till Vårdförbundet Direkt.  Där det finns en stor erfarenhet kring arbetslivets frågor, och de slussar frågor och funderingar vidare till vårt team om det behövs.

Tänk också på att runt om i Sverige så finns din avdelning med massor av kloka och engagerade förtroendevalda som kan hjälpa dig om du har någon fundering - hitta din lokala avdelning.

När vi är många så är vi starka!

Antalet medlemmar som arbetar inom statlig sektor ökar hela tiden – och det är vi stolta över då det innebär att vi tillsammans på arbetsplatserna kan få en bra arbetsmiljö och bra villkor.

Vi behöver även fler som kan samla ihop och driva arbetsplatsens frågor tillsammans – därför bör ni välja minst två förtroendevalda/skyddsombud på er arbetsplats.

Läs om vad det innebär att vara förtroendevald och hur ni gör för att välja och anmäla detta.

Förbered dig för lönesamtalet

Samtal om din lön pågår året runt. Att värderas rätt för sitt bidrag till verksamheten är en självklarhet, men inte alltid när det kommer till lön. Ett av våra bästa tips för att vara stark vid lönesamtalet är att gå igenom vår webbutbildning ”Ditt lönesamtal” som du hittar när du loggar in i Kunskapsrummet.

På Vårdförbundets webbplats hittar du även lönestatistik som är guld värd när du ska ha ditt lönesamtal. Du hittar också ditt kollektivavtal och en massa annat som kan vara bra att veta.

Kontakt och information om medlemskap

Du får gärna skriva ut det här brevet och sätta upp på arbetsplatsen. Har du en kollega som är medlem och inte får brevet? Be kollegan uppdatera sina uppgifter, kanske är e-postadressen felaktig.

Om du som medlem vet någon kollega som inte är medlem – ställ då frågan om hen vill bli en av oss!

Här finns kontaktuppgifter och information om oss i teamet för dig som arbetar i statlig sektor och om medlemskapet i Vårdförbundet. Du får gärna skriva ut det och lägga på fikabordet eller hänga på anslagstavlan på jobbet.

God jul och ett gott nytt 2021!

OB-ersättning för kommande storhelger

Allhelgona, jul och nyår – vad gäller egentligen för OB-ersättningar under de kommande helgerna? Vi har hela listan.

OB - höstens och vinterns storhelger
Prova BookBeat gratis i en månad!

Med BookBeat får du tillgång till 200 000 ljud- och e-böcker direkt i din mobil eller surfplatta. Ingen bindningstid och enkelt att komma igång.

Ljud- och e-böcker med BookBeat

Vårdförbundet Direkt