Kunskapspåfyllning, stöd och råd för dig som är förtroendevald i statlig sektor

Under året så har Vårdförbundet förstärkt stödet för dig som jobbar för staten och det är vi så stolta över! I teamet för dig i statlig sektor så finns kunskap om arbetsmiljö, villkor, yrkesfrågor och hur vi på bästa sätt organiserar oss tillsammans.

Mötesplatser och utbildningar

Som förtroendevald så behöver du få tänka tillsammans med andra och även fylla på med ny kunskap för att få de bästa förutsättningarna i ditt uppdrag. Under 2021 så kommer vi på Vårdförbundets sektion för privat och statlig verksamhet att erbjuda dig flera möjligheter till detta.

I Aktiviteter och utbildningar finns också Kunskapsrummet med många bra webbutbildningar som du kan ta del av.

LÄS VIDARE!

Längre ner i detta mejl hittar du mer om våra mötesplatser och utbildningar under våren.

När vi är många så är vi starka!

Tack för ett bra rekryteringsarbete under hösten! Antalet medlemmar som arbetar inom statlig sektor ökar hela tiden – och det är vi stolta över då det innebär att vi tillsammans på arbetsplatserna kan få bättre arbetsmiljö och villkor.

Vi behöver blir fler förtroendevalda/skyddsombud som kan samla ihop och driva arbetsplatsens frågor tillsammans. Om du är ensam som förtroendevald/skyddsombud på din arbetsplats så peppa dina kollegor att också ta sig an ett förtroendeuppdrag – det kan kännas vara skönt att vara två som man kan hjälpas åt, bolla sakar och avlasta varandra.

Förbered dig för lönesamtalet

Samtal om din lön pågår året runt. Att värderas rätt för sitt bidrag till verksamheten är en självklarhet, men inte alltid när det kommer till lön. Ett av våra bästa tips för att vara stark vid lönesamtalet är att gå igenom vår webbutbildning ”Ditt lönesamtal” som du hittar när du loggar in i Kunskapsrummet.

På Vårdförbundets webbplats hittar du även lönestatistik som är guld värd när du ska ha ditt lönesamtal. Du hittar också ditt kollektivavtal och en massa annat som kan vara bra att veta.

Kontakt och mer information

Du får gärna skriva ut det här brevet och sätta upp på arbetsplatsen. Har du en kollega som är medlem och inte får brevet? Be kollegan uppdatera sina uppgifter, kanske är e-postadressen felaktig.

Om du som medlem vet någon kollega som inte är medlem – ställ då frågan om hen vill bli en av oss!

God jul och ett gott nytt 2021!

Välkomstsamtal när du är ny förtroendevald

När du är ny i ditt uppdrag så vill vi gärna att du hänger med på ett digitalt välkomstsamtal under en halvtimme. Här får du koll på det praktiska kring att vara förtroendevald.

Tider och länk till välkomstsamtal
Digitala mötesplatser

Den 12 januari 2021 mellan 15.00-16.30 så kör vi igång digitala mötesplatser för dig som förtroendevald i statlig sektor. Vi träffas 1 gång i månaden. Välkommen att fylla på med ny kunskap!

Information och länk till digitala mötesplatsen
Digital introduktion till uppdraget som förtroendevald

Som ett komplement till alla lokala avdelningars introduktionsdag i den fackliga grundutbildningen så erbjuder även vi en digital variant för dig som är nyvald förtroendevald inom just privat eller statlig sektor. Första tillfället är den 27 januari.

Anmäl dig till en digital introduktion

Vårdförbundet Direkt

Ställ en fråga