Hej förtroendevald i privat sektor!

Vi vill önska dig en god fortsättning på året och uppdatera dig med senaste nytt inom privat sektor i Vårdförbundet.

Mötesplatser under 2021

Varmt välkommen till en mötesplats om ditt uppdrag som förtroendevald/skyddsombud! Vi kommer varje månad att ses via denna digitala mötesplats för att tillsammans lyfta stora som små frågor som berör dig och din arbetsplats. Vår förhoppning är att när samhället kan öppna upp igen så kommer vi även erbjuda fysiska mötesplatser runt om i Sverige där vi kan inspireras och mingla.

Vid varje digital mötesplats så kommer vi ha ett inspel som ger dig kraft och energi i ditt uppdrag och du kan läsa mer om mötesplatsen och våra samtalsämnen här.

Nästa mötesplats är den 9 februari mellan 13.00 – 15.00 - Välkommen!

Ditt nya kollektivavtal

Nu har vårt kollektivavtal "uppdaterats" och det blir det ännu tydligare att erfarenhet och kompetens ska löna sig – lönespridningen ska öka och särskilt yrkesskickliga prioriteras.

Att medlemmarna skulle ha möjlighet att göra lönekarriär i yrket över tid var ett tydligt uppdrag från kongressen 2018 och Vårdförbundet har jobbat hårt med arbetsgivarorganisationerna inom privat sektor för att de ska värdera våra professioner rätt -  och ett sätt är att öka lönespridningen. Därför finns nu skrivningar i avtalen om att påbörja arbetet särskilt yrkesskickliga och mer information kommer inför löneprocessen 2021. Läs mer i ditt kollektivavtal som du hittar här .

Kunskap i ditt uppdrag via podd och film

Kunskapspåfyllning behövs i ditt uppdrag och under 2021 så kommer du få kontinuerlig tillgång till detta. Varje månad så kommer en ny film och podd med samtal kring viktiga frågor och de kommer bland annat finnas tillgängliga i Facebookgruppen för privata.  Gå gärna med i gruppen, om du inte redan är det! Vi kommer även erbjuda webbinarium varje kvartal som du kan vara med på direkt eller titta på i efterhand.

Lyssna eller titta på vår första intervju om att bilda en klubb i Vårdförbundet. Den finns som både film och podd.

När vi är många så är vi starka!

Tack för ett bra rekryteringsarbete! Antalet medlemmar som arbetar inom privat sektor ökar hela tiden – och det är vi stolta över då det innebär att vi tillsammans på arbetsplatserna kan få en bra arbetsmiljö och bra villkor.

Om du som medlem vet någon kollega som inte är medlem – ställ då frågan om hen vill vara med.

Vi behöver även fler förtroendevalda/skyddsombud, som kan samla ihop och driva arbetsplatsens frågor tillsammans. Om du är ensam som förtroendevald/skyddsombud på din arbetsplats så är ett bra tips att peppa en kollega att också väljas till uppdraget – alltid lättare att vara två!

För dig som är ny förtroendevald i privat sektor

När du är ny i ditt uppdrag så vill vi gärna att du hänger med på ett digitalt välkomstsamtal under en halvtimme. Där får du koll på det praktiska kring att vara förtroendevald.

Som ett komplement till alla avdelningars fackliga grundutbildningar så kommer vi under våren att erbjuda digitala varianter för dig som är nyvald förtroendevald inom just privat sektor, och du väljer själv vilken du vill vara med på. Kika löpande i Aktiviteter och utbildningar för att se våra kommande träffar.

Sommarsemester, och andra tips

Trots att vi är mitt i vintern så närmar sig sommaren då många väljer att förlägga sin semester. Här hittar du information för dig som förtroendevald inför planeringen av sommarsemestern.

Du får gärna skriva ut det här mejlet och sätta upp på arbetsplatsen. Har du en kollega som är medlem och inte får mejlet? Be kollegan uppdatera sina uppgifter och kanske lämna sin privata e-postadress!

Glöm inte bort att uppdatera dina medlemsuppgifter och att påminna medlemmarna på din arbetsplats om det!

Mindler erbjuder kostnadsfria psykologsamtal

I och med att den rådande Covid19-pandemin erbjuder nu Mindler, två kostnadsfria stödsamtal åt alla som arbetar inom hälso- och sjukvården.

Kostnadsfria psykologsamtal med Mindler
FAQ om coronaviruset och ditt jobb

I takt med att coronaviruset sprider sig kan du som arbetar inom vården känna oro och ha frågor både privat och på jobbet. Här finns svar på frågor som kan uppstå. Uppdateras löpande.

Till FAQ
Prova BookBeat gratis i en månad!

Med BookBeat får du tillgång till 200 000 ljud- och e-böcker direkt i din mobil eller surfplatta. Ingen bindningstid och enkelt att komma igång.

Ljud- och e-böcker med BookBeat

Vårdförbundet Direkt