Hej!

Här kommer information om vad som händer i Vårdförbundet just nu, för dig som är medlem och privat anställd.

Kunskapspåfyllning 2021

Är du nyfiken på vår förening eller vill lära dig mer om hur du maxar ditt lönesamtal? Eller kanske uppdatera dig på vad som är viktigt innan du skriver på ett nytt anställningsavtal?

Detta och mycket mer finns i Kunskapsrummet, som är öppet bara för dig som medlem. Dessutom hittar du alla våra samtal på video och poddar i kunskapsrummet och vi lägger ut nya varje månad med spännande teman.

Kunskapsrummet hittar du HÄR

Vill du bli förtroendevald?

För att vi ska bli starka tillsammans behöver vi organisera oss. Har du funderat på att bli förtroendevald – tveka då inte att titta eller lyssna på Björn Tellström, som engagerat sig som förtroendevald och delar med sig av sina erfarenheter.

Titta på samtalet eller lyssna på vår podd i Kunskapsrummet.

Kunskapsrummet hittar du HÄR

Ditt nya avtal

Nu måste det bli ännu tydligare att erfarenhet och kompetens ska löna sig – lönespridningen ska öka och särskilt yrkesskickliga prioriteras.

Att ni som medlemmar ska ha möjlighet att göra lönekarriär i yrket över tid var ett tydligt uppdrag från kongressen 2018 och Vårdförbundet har jobbat hårt med arbetsgivarorganisationerna inom privat sektor för att de ska värdera våra professioner rätt -  och ett sätt är att öka lönespridningen.

Därför finns nu skrivningar i flera avtal, om att påbörja arbetet med begreppet särskilt yrkesskickliga, samt att det ska vara möjligt för arbetstagare att göra lönekarriär genom hela yrkeslivet. Du hittar mer om detta i ditt löneavtal, och har du inte koll på ditt avtal, titta i ditt anställningsavtal eller fråga din chef.

På Vårdförbundets webbplats hittar du ditt löneavtal HÄR

...och kom ihåg att titta även i protokollen, där de nya texterna till löneavtalet ligger.

Snart sommarsemester – vad behöver du tänka på?

Trots att det fortfarande känns som vinter, närmar sig sommaren och med den planeringen av semester. Vet du vad som gäller och vad du behöver tänka på?

Läs mer om vad som gäller för sommarsemester HÄR

Vårdförbundets medlemmar fortsätter att vaccinera Sveriges befolkning

Följ Vårdförbundets FAQ kring vaccinationer HÄR

När vi är många är vi starka!

Tack för ett bra rekryteringsarbete! Antal medlemmar som arbetar inom statlig sektor ökar hela tiden – och det är vi stolta över, då det innebär att vi tillsammans på arbetsplatserna kan få en bra arbetsmiljö och bra villkor.

Om du vet någon kollega som inte är medlem – ställ frågan om hen vill vara med!

Info om medlemskapet, att skriva ut och lägga på fikabordet finns HÄR

Vi behöver även fler förtroendevalda/skyddsombud, som kan samla ihop och driva arbetsplatsens frågor tillsammans. Om du är ensam som förtroendevald/skyddsombud på din arbetsplats, är ett bra tips att peppa en kollega att också väljas till uppdraget – alltid lättare att vara två!

Läs mer om uppdraget som förtroendevald i privat sektor HÄR

Anmäl uppdraget som förtroendevald/skyddsombud HÄR

Tips!

Du är väl med i Facebook-gruppen för medlemmar inom privat verksamhet?

Gå med i gruppen HÄR

Du får gärna skriva ut det här brevet och sätta upp på arbetsplatsen. Har du en kollega som är medlem och inte får brevet? Be kollegan uppdatera sina uppgifter och kanske lämna sin privata e-postadress!

Kom ihåg att uppdatera dina medlemsuppgifter också, och påminn dina medlemmar om det!

Uppdatera dina uppgifter HÄR

Var rädd om dig - DU är viktig!

Hälsningar
VÅRDFÖRBUNDET