Till dig på Falck Ambulans!

Här kommer en kort film om arbetet som pågår just nu kring att stärka dina rättigheter och din trygghet för dig som anställd på Falck Ambulans. Du kan även läsa en sammanfattning i detta medlemsbrev.

Klicka på bilden så kommer du till filmen!

Gemensamt för en tryggare framtid

Just nu arbetar vi för att bilda en Vårdförbundet klubb på Falck. Genom en klubb kan vi bättre tillvarata dina rättigheter och vara en motpart till din arbetsgivare, även på ett nationellt plan.

Målet är att du ska få bättre arbetsmiljö, villkor och lön! Men för att nå dit behöver vi fler medlemmar som tar ett steg fram och säger;  - Jag vill bli förtroendevald.

En viktig roll för dig och dina kollegor

Att bli förtroendevald och skyddsombud är ett hedersuppdrag man får av sina kollegor. Arbetet innebär att man är första linjens stöd för att säkra att våra avtal följs. Som förtroendevald deltar du i samverkan med arbetsgivaren, genomför skyddsronder och är den första personen din kollega vänder sig till när hen har frågor. Men du är långt ifrån ensam i det arbete!

När du blir förtroendevald har du rätt att genomföra ditt uppdrag på arbetstid, du kommer få träffa och diskutera med andra förtroendevalda inom företaget, du kan delta i nätverk för förtroendevalda inom hela privatsektor och du har ett helt kansli i Sektion Privat/Stat som backar upp dig.

Att bli förtroendevald är lätt

Ni behöver komma överens på er arbetsplats, antingen genom ett medlemsmöte eller genom mejl, om vem som blev vald.  Sedan anmäler ni in detta via er webbsida. Längst ner på sidan hittar du en direktlänk, om du vill veta mer om vad uppdraget innebär eller hur du anmäler förtroendevald.

Du kan såklart vända dig direkt till mig om du har frågor.
Tel: 072 580 61 97 eller mejla till permarkus.risman@vardforbundet.se

Om du vill prata direkt med en förtroendevald på Falck om vad uppdraget innebär kan du vända dig till Björn Tellström.
Tel: 070 541 31 60 eller mejla till bjorn.tellstrom@live.se

Med Vänliga hälsningar

Per Markus Risman
Facklig verksamhetsutvecklare

Om uppdraget och hur anmälan går till.

Vårdförbundet Direkt

Ställ en fråga