Arbetsliv – information inför sommaren

Det vore så skönt att kunna skriva att sommaren ser bra ut, att vården är tillräckligt bemannad, med rätt kompetens och att medlemmarna i Vårdförbundet kommer få ut välbehövlig, intjänad och lagstadgad semester… men ack nej.

Det är inte bara på sjuksköterskeområdet bristen finns, det är brist på alla fyra yrken som Vårdförbundet organiserar. Jag hör att övertiden ökar även för barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor. Jag vet att det är mycket bekymmersamt på många enheter. Det är svårt att hitta vikarier till länets kommuner, regionen och för privata arbetsgivare, i en redan pressad arbetssituation. Mitt råd är att prata om arbetsmiljön på arbetsplatsträffar och med chefen. Ta kontakt med den förtroendevalda på din arbetsplats, så att dialogen kan föras i samverkansgruppen och bli protokollförd.

Skriv avvikelser och ta kontakt med oss!
Årsmöte och 40 årsjubileum

Den 29 september är det dags för årets två stora händelser! Vi slår ihop det till en enda stor tillställning på Trappan vid Campus i Norrköping och vi startar redan på eftermiddagen med intressanta föreläsningar. Därefter drar årsmötet igång och i år är det dags för val av ny avdelningsstyrelse, kongressombud och valberedning. När årsmötet är slut övergår vi till den stora festen! 40-årsfirandet inleds med Linda Bengtzing på scen och vi fortsätter sen med dans fram till efter midnatt.

Den stora festen, nomineringar och motioner
Välj en förtroendevald på din arbetsplats

I Vårdförbundet väljs förtroendevalda på arbetsplats med fasta mandatperioder och nuvarande mandatperiod går ut i höst. För de förtroendevalda som inte precis nyligen blivit valda, innebär det att det snart är dags för en ny mandatperiod och då behöver ett val hållas för att välja om och/eller välja ny förtroendevald på din arbetsplats.

Vem är nästa förtroendevalda på just din arbetsplats?
Värva en kollega

När du värvar en kollega blir vi fler och kan påverka ännu mer. Som tack för hjälpen får både du och den du värvar en biobiljett. Du som är medlem kan värva kollegor som ännu inte är medlemmar och du som ännu inte är medlem i Vårdförbundet kan bli värvad av en befintlig medlem. Låt oss växa! Gäller 1 maj-16 juni - kampanjen är förlängd.

Så här går det till

Vårdförbundet Direkt