Hej förtroendevald!

Vårdförbundet anser att när en medlem fått Covid-19 så ska det anmälas som en arbetsskada, risken är stor att smittspridningen skett i samband med arbetet. Så här hanterar du som är förtroendevald detta.

Covid-19 som arbetsskada

Vårdförbundet anser att när en medlem fått Covid-19 så ska det anmälas som en arbetsskada, risken är stor att smittspridningen skett i samband med arbetet. För dig som är lokalt förtroendevald gäller det att uppmuntra medlemmarna att anmäla arbetsskada och tillse att arbetsgivaren och medlemmen skickar in den till Arbetsmiljöverket och Vårdförbundet.

När vi får kännedom om en arbetsskada tar ansvariga coacher – som är förtroendevalda med facklig tid – kontakt med dig som är förtroendevald och efterhör hur ärendet har hanterats. Till hjälp har vi tagit fram ett PM som beskriver uppdragens ansvar och hantering. Utifrån ärendets karaktär kan coachen tillsammans med förtroendevald hantera ärendet vidare eller vid behov ta kontakt med huvudskyddsombud eller Enskilda Medlemsärende-gruppen (EMÄ) för stöd och hjälp.

Vilket mandat och stöd har du?

Avdelningsstyrelsen vill att du ska känna dig trygg i ditt uppdrag och att du har kunskap om dina mandat och delegeringar i Östergötland, vi uppmanar dig därför att läsa igenom nedan dokument och webbsidor.

Guldkantsdag för förtroendevalda

Vår uppskattade Guldkantsdag för dig som är förtroendevald blev i våras inställd på grund av pandemin - men nu genomför vi den äntligen! Samma innehåll - ny tappning!

Vi bjuder på en heldag med kunskapspåfyllnad och 2 inspirerande föreläsningar. Forskaren Anders Ekholm kommer och pratar om Framtidens vård och kriminologen och debattören Nina Rung föreläser om humant bemötande, våld i nära relationer och utsatthet.

Välj var och hur du vill delta!

Vi träffas både i Linköping och Norrköping samtidigt. Föreläsningarna livesänds till Norrköping. Du kan även välja att delta på hela dagen helt digitalt där du befinner dig. Separat anmälan till respektive plats.

Datum och tid

24 november klockan 8.30-16.00.

Sista anmälningsdag är 16 november.

Mer information och anmälan hittar du här!

Vårdförbundet Direkt

Ställ en fråga