Situationen i vården– vad gör vi egentligen åt den?

Sommaren har varit tuff på många håll och media har svämmats över av larm och debatt om situationen i vården. Här i Östergötland skrev sjuksköterskor på BRIVA en uppmärksammad insändare i Corren för några veckor sedan, om att patientsäkerheten är hotad på grund av personalens arbetssituation. Det är jättebra att många agerar och visar arbetsgivarna att situationen inte är acceptabel. Det MÅSTE till en förändring!

Vi har fått frågan vad Vårdförbundet egentligen gör för att komma tillrätta med arbetsmiljö- och villkorsproblemen. Det är en befogad fråga. Arbetsmiljön och patientsäkerhet är några av de viktigaste frågorna vi driver och vi ska försöka bli mycket bättre på att kommunicera och visa hur vi arbetar och vad vi gör, för så många kämpar dagligen för att åstadkomma förändring. Det är vi alla tillsammans som är Vårdförbundet och ju fler vi är som hjälps åt, desto större möjligheter att påverka och därmed större chans att lyckas.

Det Vårdförbundet gör är att påverka de som har makten...
Anmäl dig till den stora medlemsfesten

Den 29 september är det dags för årets stora händelse! Då blir det stor fest i Norrköping för dig och alla andra medlemmar. Vi firar att Vårdförbundet fyller 40 år. Du bjuds på inspirerande och intressanta karriärföreläsningar och välsmakande middag. På kvällen underhålls vi med dans och musik av Linda Bengtzing på scen. Sluttiden är ändrad, kvällen avslutas 23:30.

Du kommer väl? Anmäl dig nu!
Enkät – vad tycker du är viktigt?

Har du en fundering kring vad och hur vi som förbund kan påverka och förändra? Alla idéer och krafter är välkomna, hör av dig till oss med dina tankar! Inför det nya verksamhetsåret vill vi ha dina åsikter som medlem. Vi har därför satt ihop en enkät som vi önskar att du fyller i.

Fyll i vår enkät nu!
Utan förtroendevald – små möjligheter att påverka

De förtroendevalda är navet i den fackliga verksamheten. Utan förtroendevalda har vi små möjligheter att påverka och det är oerhört viktigt att Vårdförbundet finns på arbetsplatserna där allting händer.

Se till att ni inte står utan förtroendevald...
Aktiviteter i höst

Hösten bjuder på en mängd olika aktiviteter. Vi anordnar riktade aktiviteter för exempelvis förtroendevalda, röntgensjuksköterskor, skolsköterskor med flera. Programmet byggs på löpande och vi kommer titta på vad enkäten (se ovan) ger oss för riktning. Det är viktigt att du som medlem berättar för oss vad som är viktigt för dig. Alla aktiviteter annonseras på portalen Aktiviteter och utbildningar, så håll utkik där.

Gilla oss på facebook

Följ oss på Facebook, där vi gärna för dialog med dig!

Gilla Vårdförbundet avdelning Östergötland
Följ oss gärna även på Instagram

Följ Vårdförbundet avdelning Östergötland

Vårdförbundet Direkt