Tack för året som gått!

Vackert röd julkula hänger i gran

Hösten går in i vinter och julen närmar sig. Hösten i Vårdförbundet avslutades med vecka 47, som är en årligen återkommande vecka då Vårdförbundet satsar lite extra på att träffa dig som medlem. Under året som gått har vi på Vårdförbundet fått möjlighet att besöka närmare 60 östgötska arbetsplatser.

Varje år har vi våra mycket populära biokvällar. En onsdagskväll för ett tag sen träffades cirka 200 medlemmar i Finspång, Linköping, Mjölby och Norrköping för att mingla, äta popcorn och se den mycket sevärda filmen ”3 Generations”. Vi har även haft uppskattade lunchträffar tillsammans med chefer och ledare.

Hösten har varit fylld av planerande inför nästkommande år. 2017 kommer bli ett händelserikt år och min förhoppning är att just du ska hitta aktiviteter som du känner engagemang och lust att delta i. Ju fler vi är som deltar i aktiviteterna, desto roligare! Har du förslag eller önskemål kring aktiviteter? Vi tar mer än gärna emot dessa i vår förslagslåda.

Redan i januari är du välkommen till mingelkväll med Öppet hus i våra nyrenoverade lokaler. Passa på att träffa kollegor och förtroendevalda och diskutera Vårdförbundets vision. Den nuvarande visionen sträcker sig fram till 2018. Vad ska vara vårt nästa steg? Vilken vård vill du se i framtiden?

Vårdförbundet fyller 40 år under 2017 och detta ska såklart firas. Någon gång under hösten håller vi födelsedagskalas, håll utkik efter inbjudan!

I april ordnas en bussresa till Trädgårdsmässan ”Nordiska Trädgårdar” i Älvsjö.  I slutet av september är det årsmöte och denna gång är det dags för val av ordförande, vice ordförande, styrelseledamöter, valberedning och kongressombud. Fundera gärna kring vilka personer du vill se i styrelsen och meddela valberedningen dina förslag.

Förutom detta kommer året att bjuda på ett flertal aktiviteter för dig som är förtroendevald, både utbildningar och träffar. Vi har bland annat planerat in fler temadagar, de första är i mitten av februari och i mars kommer vi ordna nätverksträffar.

Den första december tecknades ett nattarbetstidsavtal mellan Vårdförbundet och Sveriges kommuner och landsting, SKL. I avtalsbloggen hittar du mer information och detaljer. Detta innebar också att alla OB-ersättningar höjs. Något vi är mycket glada över!

Med detta vill jag även tacka er alla medlemmar och förtroendevalda för ert engagemang under året. Jag ser med glädje fram emot ett händelserikt 2017. Det är VI tillsammans som är Vårdförbundet och Vårdförbundet är med och påverkar för DIG.

Jag önskar er alla en riktigt God Jul!

Helena Eriksson
Ordförande avdelning Östergötland