Nyhetsbrev avdelning Östergötland

• Vackert röd julkula hänger i gran

Tack för året som gått!

Hösten går in i vinter och julen närmar sig. Hösten i Vårdförbundet avslutades med vecka 47, som är en årligen återkommande vecka då Vårdförbundet satsar lite extra på att träffa dig som medlem. Under året som gått har vi på Vårdförbundet fått möjlighet att besöka närmare 60 östgötska arbetsplatser.

• Fairtrade-fika den 20 oktober!

Nu är hösten här och jag vill tacka er alla som på nätverksträffarna bidragit till utvärderingen av sommaren.

• Personcentrerad vård och utvärdering av årets löneprocess

Även denna sommar har vi översköljts med nyheter om personalbristen i vården. Inslagen har bland annat handlat om ohållbar arbetsmiljö, stora patientflöden och uppsägningar. Jag uppmanar dig till att tillsammans med dina arbetskamrater och din chef utvärdera sommaren som har varit och redan nu börja planera inför nästa sommar.

• Medlemsinformation inför sommaren!

Jag bläddrar bland gamla tidningsurklipp och möts av samma slags rubriker som i dagens tidningar: ”Kris i vården”, "Stor brist på sjuksköterskor i sommar" och ”När har vi nått botten inom hälso- och sjukvården?” Är det här vår framtid?

• Sommarsemester & mentorsprojekt

Snart är det dags för sommarsemester och vi ska inte behöva gena i kurvorna, jobba snabbare eller hoppa över semestern för att ställa upp.