Välkommen som förtroendevald i Vårdförbundet!

Grattis till ditt uppdrag som förtroendevald och skyddsombud på din arbetsplats! Dina kollegor har valt helt rätt som har valt just dig. Du är nu en av cirka 5000 förtroendevalda kollegor i Vårdförbundet. Här nedan får du information som är bra att ha och känna till - så läs igenom och spara gärna mailet.

Kunskap är nyckeln!

Vårdförbundet anordnar utbildning för dig som förtroendevald för att du ska få de bästa förutsättningarna för att kunna utföra ditt uppdrag. Grundutbildningen ViljaVåga består av tre webbutbildningar, fyra utbildningsdagar, hemuppgifter och en handbok.

Som ny förtroendevald i Vårdförbundet Östergötland vill vi att genomför din grundutbildning inom 6 månader från uppdragets start.

Grundutbildning ViljaVåga,  för dig som är ny eller ringrostig

1. Du börjar med webbutbildningen Nyfiken på Vårdförbundet, som handlar om Vårdförbundet och ditt uppdrag. Du hittar den under webbutbildningar när du loggar in i Kunskapsrummet på Vårdförbundets webb.
  2. Nästa steg i din utbildning är en 4 dagar lång grundutbildning. Första utbildningsdagen anordnas på din avdelning. Innan du kommer till introduktionsdagen ska du ha genomfört ovan nämnda webbkurs. Vid introduktionsdagen kommer du att få handboken för förtroendevalda, ViljaVåga, men du kan redan nu läsa den här på webben.  Dag 2-4 av grundutbildningen anordnas gemensamt av avdelningarna Jönköping, Kalmar län, Kronoberg och Östergötland och genomförs i Linköping.

Du hittar alla utbildningar med anmälan på Vårdförbundets webbplats under Aktiviteter och utbildningar.

Läs om vilka utbildningar som erbjuds!
Din coach ger dig stöd och hjälp i uppdraget

Som förtroendevald i Östergötland har du en erfaren förtroendevald som är din coach. Du kan alltid fråga denne om du undrar något eller behöver stöd i ditt uppdrag.

Kontaktuppgifter till din coach hittar du här
Var rädd om personuppgifter!

Som förtroendevald ska du genomföra en webbutbildning som ger dig den kunskap och förståelse för att säkert hantera personuppgifter på ett säkert sätt enligt GDPR i ditt förtroendeuppdrag. Lär dig hur du behöver arbeta för att skydda dina kollegors namn, kontaktuppgifter och annan känslig information.

Webbutbildning för hantering av personuppgifter
Informationsbank för förtroendevalda

På Vårdförbundets webbplats finns sidor avsedda för dig som är förtroendevald. Här hittar du all tänkbar information kring ditt uppdrag, riktlinjer, material, tips och hjälp. Att sätta dig in i detta är väl investerad tid!

Ta mig till sidorna för förtroendevalda!
När du reser eller gör utlägg i ditt uppdrag

Om du reser eller gör utlägg i ditt uppdrag kan du få ersättning från Vårdförbundet. Här hittar du information om hur du skriver reseräkning och våra riktlinjer för resande.

Reseriktlinjer och reseräkning
Miljö och hållbarhet

Vårdförbundet är en Fair Union vilket innebär att vi arbetar för ett samhälle som är ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart och att vi lever upp till våra grundläggande värderingar om mänskliga rättigheter.

Läs om vad Fair Union är och hur det påverkar dig som förtroendevald
Det här är Vårdförbundet

Läs om vad Vårdförbundet står för, vad förbundets uppdrag är. hur vi är organiserade och vilka beslutsorgan som finns. Vi slår ett extra slag för att ögna igenom stadgan och Demokratihandboken - ryggraden i Vårdförbundet.

Om Vårdförbundet

Vårdförbundet Direkt