Situationen i vården – vad gör vi egentligen åt den?

Ett stort antal medarbetare vid ett operationsbord

Sommaren har varit tuff på många håll och media har svämmats över av larm och debatt om situationen i vården. Här i Östergötland skrev sjuksköterskor på BRIVA en uppmärksammad insändare i Corren för några veckor sedan, om att patientsäkerheten är hotad på grund av personalens arbetssituation. Det är jättebra att många agerar och visar arbetsgivarna att situationen inte är acceptabel. Det MÅSTE till en förändring!

Vi har fått frågan vad Vårdförbundet egentligen gör för att komma tillrätta med arbetsmiljö- och villkorsproblemen. Det är en befogad fråga. Arbetsmiljön och patientsäkerhet är några av de viktigaste frågorna vi driver och vi ska försöka bli mycket bättre på att kommunicera och visa hur vi arbetar och vad vi gör, för så många kämpar dagligen för att åstadkomma förändring. Det är vi alla tillsammans som är Vårdförbundet och ju fler vi är som hjälps åt, desto större möjligheter att påverka och därmed större chans att lyckas.

Det Vårdförbundet gör är att påverka de som har makten och försöka få dem att lyssna på och förstå vad vi som medlemmar tycker och behöver.

Några exempel på vad vi gör

• Vårdförbundet har förtroendevalda som representanter på alla samverkansmöten och dessa möten hålls flera gånger årligen. Frågan om arbetsmiljö och patientsäkerhet är återkommande på alla dessa möten.
  • Under våren har ordförande och ombudsmannen besökt tjänstemän i de flesta kommunerna och pratat arbetsvillkor.
  • Före sommaren bjöd vi in politiker och höll möten med varje parti för sig, där vi förklarade hur vi ser på vårdsituationen och vad vi tycker behövs göras.
  • Vi ska ha möte med Zilla Jonsson, HR-direktör och Ditte Pehrsson-Lindell, tf Regiondirektör, för att diskutera situationen.

Jag hoppas verkligen att hösten blir bättre för er alla och att ni får möjlighet till en rimlig arbetssituation med möjlighet till vila och återhämtning. Vi finns här för er så tveka inte att kontakta oss.

Vi vill veta hur ni har det och vi kommer alltid göra det vi kan för att hjälpa er!

Varma hälsningar,

Helena Eriksson