Kongressen är över - så här var det!

Vårdförbundets kongress genomfördes i stekande värme i Uddevalla den 14-17 maj. Östergötlands 9 Kongressombud återkom upprymda och glada efter att ha knutit många nya kontakter, deltagit vid mängder av diskussioner och beslutat om omkring 200 inkomna motioner och propositioner.

Efter invigningstal av stadsminister Stefan Löfvén drog kongressen igång i ett soligt Uddevalla. De fyra dagarna fylldes sedan av "påverkanstorg", diskussioner, debatter, val och beslutsfattande.

För just Östergötlands del är den stora nyheten att "vår" Ragnhild blev vald till 2:e vice förbundsordförande. "Fantastiskt för förbundet men tråkigt för oss" sade flera av de som arbetar med eller nära Ragnhild. Ragnhild lämnar sitt uppdrag i avdelning Östergötland i samband med årsmötet i september och fyllnadsval kommer att genomföras. Nomineringen är öppen fram till 16 augusti.

Andra östgötar som valdes till nationella uppdrag är Heléne Esping som valdes till valberedningen och Linda Linné som valdes till avtalsrådet.

Vill du läsa mer om hur det var på kongressen? Vilka beslut fattades egentligen? På kongresswebben finns både information och bilder,  allt du behöver veta.

Här hittar du all information om kongressen 2018