Sommarsemester & mentorsprojekt

Snart är det dags för sommarsemester och vi ska inte behöva gena i kurvorna, jobba snabbare eller hoppa över semestern för att ställa upp.

Detta händer på ett styrelsemöte

Vårdförbundet avdelning Östergötland har en styrelse bestående av nio personer som valdes av medlemmarna på årsmötet februari 2014. Deras mandatperiod är till årsmötet 2017. Läs mer om vad som händer på ett styrelsemöte

Nytt avtal med SKL

Nu har Vårdförbundet ett nytt avtal med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Alla lönesamtal bör vara avslutade och Vårdförbundets medlemmar bör ha fått veta sin lön och fått den motiverad av sin närmsta chef.

Hur är det att jobba natt i hälso- och sjukvården?

Vårdförbundet arbetar med arbetstidsstrategin och vill få en förbättring i villkoren för nattarbete. Uppmana därför gärna medlemmar att skicka in en redogörelse från ett nattpass eller konsekvenser av att rotera. Dessa skickas till ordföranden Helena Eriksson!

Sommarsemestern

Vad gäller inför sommaren och semesterperioden? Är du orolig inför sommaren och din semester eller har frågor kring rättigheter/skyldigheter kontakta din förtroendevalda. Det går alltid att kontakta Vårdförbundet Direkt.

Mentorsprojekt för nyanlända

Just nu arbetar Vårdförbundet i Östergötland med att starta upp ett mentorsprojekt för nyanlända som innehar några av våra fyra yrken (barnmorska, biomedicinsk analytiker, röntgensjuksköterska eller sjuksköterska). Detta efter att en medlem kontaktade styrelsen via förslagslådan! Tanken är att skapa ett nätverk och skaffa mentorer för att underlätta för de individer som vill komma in på arbetsmarknaden i Östergötland. Vi är i startgroparna men är du medlem och intresserad av att ingå i detta projekt är du välkommen att höra av dig till Emma Klingvall eller Karin Lundell.

Genom att följa oss på Facebook får du möjlighet lära känna styrelsemedlemmarna och samordnarna. Under våren kommer alla presenteras på Facebook med bild, personliga reflektioner och arbetsuppgifter.

Medlemsaktiviteter

15 april firar vi Internationella biomedicinska analytikerdagen arbetsplatsbesök runt om i länet
4 maj firar vi Internationella barnmorskedagen (eg. 5 maj) arbetsplatsbesök runt om i länet
7 maj är vi med i Pride-paraden i Norrköping
12 maj firar vi Internationella sjuksköterskedagen och uppmärksammar Fairtradedagen 14 maj
Ändra uppgifter

Det är viktigt för oss att vi har rätt uppgifter om dig som är medlem i Vårdförbundet. Då kan vi nå dig med aktuell och viktig information och material. För att se dina uppgifter och ändra något behöver du vara inloggad på vår webbplats.