En inspirationseftermiddag fylld av engagemang och intresse

Årsmötet som hölls den 29 september på Elite Stora Hotellet blev mycket lyckat tack vare er medlemmar med ert engagemang och intresse. Vi hade svårt att sätta punkt på årsmötet för frågorna ville inte ta slut.

Mötesordförande Annika Wåhlin avslutade med kloka ord: ”Diskussionerna fortsätter och det måste de, så vi tillsammans kan förbättra villkoren för våra fyra yrkesprofessioner.”

Eftermiddagen började med att Carina Stenman höll ett intressant föredrag om sin väg mot disputerad röntgensjuksköterska. Hennes arbetsmetod höjer kvalitén och säkerställer slutsvaret inom ultraljudsundersökningar på organ. Därefter pratade Tina Ahl Jonsson och Linda Sillén om sina uppdrag som Nurse Practitioner på kirurgiska kliniken på Vrinnevisjukhuset i Norrköping. Vi fick även en tillbakablick hur de nådde dit där de är idag. En spännande resa på många sätt men som även inkluderade en studieresa till Philadelphia USA där NP är etablerat. Är det någon av er som har fler frågor till dessa tjejer, så går det bra att kontakta dem via mejl: carina.stenman@regionostergotland.se, christina.ahl.jonsson@regionostergotland.se, linda.sillen@regionostergotland.se.

Anna Jansson berättade om hur hennes författarskap började, från vardagen som sjuksköterska på lungmedicinska kliniken i Örebro tills hon fattade pennan och börja skriva. Anna beskrev olika situationer bland annat hur vi hanterar och resonerar om sekretess och ställde fråga: Vart går gränsen? Anna läste sedan ur sin bok ”Etiska dilemman i vården” olika scenarier som vi sedan fick diskutera i bikupor (två och två).   Efter årsmötet åt vi en god middag samt blev underhållna av Mash-Up som lyckades få många av oss att nynna med i sångerna innan vi begav oss hemåt.

Tack alla och vi ses på nästa aktivitet!