Inbjudan till fortbildningsdag för dig som är förtroendevald

Lär dig mer om löneavtalet och löneprocessen tillsammans med Vårdförbundets förbundsombudsman och dina kollegor i avdelning Örebro! Onsdag den 31 maj träffas vi på Scandic Grand Hotel.

Syftet med dagen är att ge kunskap om det nationella avtalet och utifrån det, den lokala löneprocessen. Dagen ska också ge dig information och kunskap om din roll som förtroendevald i det lokala arbetet.

Ida Eklöf, förbundsombudsman på Vårdförbundet, kommer och föreläser om HÖK-16, det nya centrala kollektivavtalet om lön och villkor med SKL, Sveriges kommuner och landsting. Avtalet gäller alla som arbetar i kommuner, landsting och regioner.

Under dagen kommer vi att gå igenom löneprocessen och hur vi tillsammans kan arbeta för att få en bra löneprocess på arbetsplatserna.

Vi kommer gå igenom det centrala avtalet, det lokala arbetet och din roll som förtroendevald i löneprocessen.

Kom ihåg att söka ledigt enligt förtroendemannalagen.

Privat eller statligt anställd?

Du som är anställd och förtroendevald inom privat-och statlig sektor kan komma utifrån att de olika avtalen ofta påverkar varandra.

Du kommer också att få specifik tid att diskutera och arbeta med avtalen inom ditt område.

Läs mer och anmäl dig via portalen Aktiviteter och utbildningar
Nyfiken på HÖK-16?

HÖK 16 (Huvudöverenskommelse) handlar bland annat om allmänna anställningsvillkor, din lön och löneprocessen på din arbetsplats. I bilaga 3 i HÖK 16 finns de nya bestämmelserna om natt- och rotationsarbete.

Läs mer om HÖK-16
Oacceptabel livslön för Vårdförbundets medlemmar

Det råder stor brist på sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor – men också brist på bra villkor. Vårdförbundets rapport visar på en livslön långt under den för andra med jämförbar utbildningsnivå. För att nå upp till en rimlig livslön för våra fyra yrkesgrupper skulle det innebära runt 30 procent mer i lön under ett yrkesliv.

Läs mer om livslönerapporten
Är du förtroendevald, nyfiken och vill mer?

Är du nyfiken på ett utökat fackligt uppdrag? Avdelningsstyrelsen söker förtroendevalda som är intresserade av ett utökat fackligt uppdrag. Är du förtroendevald med anställning inom Region Örebro län och vill veta mer så hör av dig till oss på e-postadress info.orebro@vardforbundet.se och lämna kontaktuppgifter så hör vi av oss. Vi ser fram emot att höra ifrån dig!

Vårdförbundet Direkt

Ställ en fråga