Tack för att DU är medlem och trevlig sommar till DIG

Händer som möts i sanden där en glad figur är ritad

Denna vecka börjar många sin semester och det är dags att önska trevlig sommar. Jag vill också passa på att tacka DIG för att DU är medlem i Vårdförbundet, och finns i avdelning Örebro. Det är tillsammans vi kan förändra och påverka.

Många arbetsplatser har haft en intensiv vår som präglats av förändring och bemanningsbekymmer. Det har påverkat både arbetsmiljön och möjligheten att arbeta patientsäkert. Vid förändring är det extra viktigt att ha förtroendevalda som tar plats i samverkan och påverkar med stöd av dig som medlem. Vill du veta mer om vad det innebär att välja en förtroendevald så hör av dig! Vi kommer gärna till din arbetsplats och berättar mer, skicka ett mejl till oss.

Årets lönerevision är avslutad och vi håller på att sammanställa och utvärdera utfall. Lönefrågan är en av de viktigaste villkorsfrågorna bland Vårdförbundets medlemmar, vilket vi i styrelsen är väl medvetna om. Lön, jämställd livslön och löneutveckling är i fokus året om.

Vi fortsätter arbetet med att informera och implementera det centrala avtalet, HÖK 16, som Vårdförbundet tecknade med Sveriges Kommuner och Landsting i höstas. Under våren har vi bland annat träffat arbetsgivare runt om i länet och diskuterat avtalet ur ett lokalt perspektiv.

Gällande sommaren får vi dagligen frågor från medlemmar. Gå gärna in på Vårdförbundets webbplats, där du hittar mer information om sommarsemester.

I höst planerar vi fler spontanbesök på arbetsplatser runt om i länet. Jag hoppas vi ses!

Trevlig sommar!
Ann-Sofie Gustavsson