Varför sociala medier?

Mycket av det fackliga arbetet handlar om att försöka påverka, synliggöra och sprida information. Från att ha förmedlat sig via röksignaler och morse så har vägen att kommunicera utvecklats i en rasande takt. Numera är sociala medier lika vedertaget som det tryckta ordet och vi ser en stor fördel med att använda oss av Facebook, blogg, Twitter och Instagram som verktyg.

Sedan vår blogg startades 2011 så har den utvecklats från att ha några tusen visningar på ett år till att under 2016 ha nära 90 000.

Under 2016 slog vi rekord med antalet visningar totalt men även i flest visningar gällande enskilda bloggar. Under 2016 hade vi 11 gästbloggar från medlemmar och fyra bloggar av politiker efter att de gått en dag i våra skor. Visste du förresten att det är tack vare vår blogg som vi har tecknat avtal om utbildningstjänster i regionen?

Våra bloggar länkas alltid på vår Facebooksida. Vi använder Facebook till att länka information om aktuella nyheter och aktiviteter och har även där fått ett stort antal följare sedan starten. Ett av våra videklipp på Facebook hade 16 000 visningar i samband med "Slut på rean"manifestationen i september.

Twitter använder vi en hel del i våra kontakter med politiker och media, för en snabb och enkel kommunikation. Instagram ser vi som ett enkelt sätt att förmedla vardagliga bilder från vår och er vardag. Instagram växer kraftigt inom vår sociala medier-sfär. Kanske har du synts på bild där?

Hoppas att du vill hänga med oss i våra sociala medier! Du vet väl att du påverkar genom att dela, trycka gilla, kommentera eller retweeta?

Är du sugen på att skriva och berätta om din profession, din jobbvardag eller om dina tankar kring utveckling och framtid? Hör av dig till oss via info.orebro@vardforbundet.se så kan vi berätta mer!