Halvårsrapport

Året har gått rasande fort och nu är redan sommaren här! Vår agenda har varit smockfull av en mängd olika händelser och hösten kommer att fortsätta på samma vis.

Biokväll

Vi inledde året med att ha en fullsatt biokväll på Filmstaden i Örebro. Temat var jämlikhet och efter en tipsrunda i temats tecken så var det dags för filmen "Suffragette".

"Vi vill ha handling, inte ord" var suffragetternas ledord; känns som vi kan skriva under på det, eller hur? Många känslor efter den filmen.

Studentrekrytering

I början på året startar vi också upp våra studentrekryteringar, vilket innebär att vi möter nya studenter som läser till några av våra grundprofessioner; sjuksköterska, röntgenssjuksköterska och biomedicinsk analytiker.

Vi vill rekrytera nya medlemmar och dessutom ge dem bästa möjliga förutsättningar för att kunna påverka sina framtida yrkesliv! En lyckad rekryteringskampanj gav oss många nya medlemmar i början på året.

Gå en dag i mina skor

Vi har också fortsatt vår populära kampanj där vi bjuder in politiker att gå en dag i våra skor. I år har vi även förnyat konceptet och låtit våra chefsmedlemmar ha politiker med sig.

Under vårens sista veckor och under försommaren har vi tagit med oss regionpolitiker att besöka länets tre sjukhus under nattetid. Många bra möten som förhoppningsvis väckt mycket tankar hos våra beslutsfattare.

Vi har även mött politiker på olika träffar under våren och planerar att fortsätta med det under hösten. Vi vill påverka!

Påverkansarbete

Påverka gör vi också genom våra sociala medier. Vår Facebooksida sprängde 1000-gillargränsen under våren och bloggen är välbesökt och har mycket spridningar; främst våra regelbundna gästbloggar från både politiker, förtroendevalda och anonyma medlemmar som vill berätta om hur vården funkar (eller inte funkar). Över 20 000 läsare har vi haft hittills i år!

Vi finns även på Twitter och Instagram, häng med där om du vill få korta budskap i form av text eller bild.

Möten med förtroendevalda

Vårterminen har också innehållit många möten med våra fantastiska förtroendevalda, både mindre träffar och i större format.

Arbetsplatsbesök

Olika arbetsplatser runt om i länet har också besökts, och självklart finns vi till för den enskilda medlemmen som behöver stöttning och stöd i olika ärenden. Det är vår högsta prioritering!

Stipendieutdelning

Försommaren avslutades med glada budskap om att ett gäng nya kollegor examinerats på Örebro Universitet!

Vi har det ärofyllda uppdraget att dela ut stipendium till bästa C-uppsats i respektive klass- ett otroligt trevligt uppdrag. Vinnaren utses av ansvariga lärare och priset på 5000kr/uppsats delas ut under pompa och ståt.

Sommaren är här

Många orosmoln tornar upp sig i och med den pressade bemanningssituationen och bristen på vårdplatser.

Inför semesterperioden skickade vi ut en sommarenkät som kommer att följas upp med ytterligare en enkät när perioden är över.

Förhoppningsvis får vi många svar och kan använda resultatet i våra möten med politiker, chefer och media.

Trots den oro som många känner angående patientsäkerhet och arbetsmiljö så hoppas vi ändå att ni kan njuta emellanåt och att semesterperioden ger krafter inför hösten.

Glöm inte att använda er av avvikelsesystemen och kom ihåg att ni alltid kan kontakta oss om ni behöver råd och stöd!

Hoppas vi ses på Pride i augusti!

Trevlig sommar!