Årets röntgensjuksköterska

Den 8 november varje år infaller Internationella Röntgensjuksköterskedagen. Vi uppmärksammade dagen med att utse Årets Röntgensjuksköterska 2017. Stort grattis till Sonja Friman.

Under dagen besökte vi våra 3 länssjukhus och bjöd på tårta.

Årets Röntgensjuksköterska blev Sonja Friman som arbetar på USÖ och hon nominerades av kollegan Hanna Kensén. Vi säger stort grattis till Sonja för den fina och vitsiga nomineringen.

Tänk så mycket erfarenhet och kunskap hon har, som en öppen bok ger hon alla svar. Hon är en stjärna på MR och gillar ordning och reda, här lämnas inga bilder sneda. Hjärnor, fötter och organ däremellan, hon undersöker allt och misslyckas sällan. Med glimten i ögat från morgon till kväll, kör hon sekvenser med hög decibel. Hon färglägger bilder med Dotarem och Primovist, och vid kluriga undersökningar tar hon fram sin list.

En dag med Sonja blir aldrig dyster, vilken lycka att få jobba med en sådan syster!

Angelina Stridh och Ing-Marie Karlsson,
förtroendevalda på röntgen USÖ.

Vi publicerade två blogginlägg för att uppmärksamma röntgensjuksköterskor under veckan. Det första blogginlägget "Röntgensjuksköterskans dag, en tillbakablick" publicerades den 8 november. Angelina Stridh, styrelseledamot och förtroendevald på arbetsplatsen, intervjuar Eva Liljeholm Andersson, Klinisk Adjunkt och legitimerad röntgensjuksköterska.

Senare samma vecka publicerades blogginlägget "Stolt Röntgensjuksköterska och styrelseledamot" skrivet av Angelina Stridh.