Nytecknat lokalt kollektivavtal mellan Vårdförbundet och Region Norrbotten

Äntligen har vi fått till ett lokalt kollektivavtal mellan Vårdförbundet och Region Norrbotten.

Det har varit ett högt tryck från våra medlemmar om att förbättra återhämtningen mellan passen och förbättra veckoarbetstiden. Vi lyckades i december få till i ett centralt avtal, nämligen HÖK 16 mellan Vårdförbundet och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) som ger ett långsiktigt och hållbart avtal med  trygghet.

Nu har vi även i Norrbotten tillsammans med arbetsgivaren Region Norrbotten beslutat om att tidigare lägga detta avtal from 1 september 2017.

Vi har även fått ett avtal som ger de som arbetar ständig natt en ytterligare förbättring än det centrala avtalet ger, vilket blir 32 timmar veckoarbetstid samt de som arbetar enstaka nätter färre än 30 % får också en kompensation som är bättre än det centrala avtalet.

En annan del som vi tillsammans kommit överens om är att normen i Regionen för att arbeta helg är 2/5 pass på 5veckor men om du kan tänka dig arbeta fler helgpass så kompenseras du dubbelt upp vilket ger en ytterligare sänkning av veckoarbetstiden under veckan.

Vi hoppas med detta att våra medlemmar nu får bättre förutsättningar för vila och återhämtning och att det kan skapar hälsosammare scheman.

Läs hela avtalet.

Vårdförbundet