Kollektivavtalets dag

Söndag den 17 mars är det kollektivavtalets dag! Att kollektivavtal är bra på många sätt vet du kanske, men har du koll på hur mycket det faktiskt kan betyda för din privata ekonomi?

Vad är kollektivavtal?

Kollektivavtal är ett smidigt sätt att försäkra alla anställda på arbetsplatsen. Det är ett skriftligt avtal med försäkringar för till exempel sjukdom, arbetsskada, arbetslöshet, tjänstepension, föräldraledighet och dödsfall. Det reglerar även villkoren för lön, semester och arbetstid.

Både arbetstagare och arbetsgivare tjänar på att ha kollektivavtal. Anställningen blir tryggare, reglerna blir tydliga och arbetsgivaren vet att de pengar som investeras i de anställda kommer dem till gagn på bästa sätt.

Dina pengar

Passa på att besöka Knegdeg.se där du får veta vad kollektivavtal kan betyda för just din ekonomi! Du kan snabbt och enkelt ta reda på vad avtalet kan vara värt i pengar vid olika händelser i livet, så som föräldraledighet eller pension. Bakom Knegdeg.se står PTK, som förhandlar kollektivavtal och utbildar på uppdrag av 27 fackförbund, varav Vårdförbundet är ett.

Att ha ett kollektivavtal är värt att fira!