Nyhetsbrev till Förtroendevalda

Nu börjar denna sommar och semesterperiod gå mot sitt slut och här kommer lite tankar och viss information som vi tänkte det finns behov av att ni får.

Vi brukar utvärdera sommaren och har använt oss av enkät senaste åren. Det ska vi göra även detta år men fram till dess är det viktigt att ni påminner kollegor och stötta varandra i att skriva avvikelser. De är något konkret som vi kan göra och sedan begära att få följa upp i samverkan (eller MBL-möten där samverkan inte finns) på olika nivåer.

Jag har inte bilden klar för mig hur ni som arbetar i kommunerna eller i privat sektor haft det denna sommar men Region Kronoberg har skrutit med att kommunerna har varit fantastiska att ta hem sina patienter, men det säger ju inget om er arbetsbelastning eller arbetsmiljö, den kan ju ha påverkats av just detta. Regionen har på de möten vi haft kontinuerligt under sommaren bekräftat ansträngt läge och hållit andan under flera veckor och konstaterat ännu en gång att – Vi kan inte ha en sådan här sommar en gång till

Det som vi behöver hjälpas åt med nu är att be arbetsgivaren presentera vilka åtgärder som görs och hur de strategiskt jobbar med att se till att det inte blir en lika besvärlig sommar 2018. Framför allt blir det viktigt för er som finns i samverkan eller andra möten med arbetsgivaren. Samtidigt skall hyrpersonal fasas ut under denna period. Hur blir arbetsmiljön för Vårdförbundets medlemmar då? Hur kan de garantera att den inte försämras? Hur många vårdplatser kan de stängas? Många frågor men få svar. Det är bl a de här frågorna vi kommer att trycka på och föra samtal om i de möten vi har med politiker och arbetsgivare på olika sätt närmaste tiden.

Ni lägger säkert schema för hösten nu, er som vi hade förmånen att träffa på Kronodagarna fick datumet för den första F-träffen i höst men det behöver alla känna till och ev. påminnas om. Den kommer äga rum 18/10 och det kommer en särskild inbjudan framöver.

Påminner återigen om årsmötet 26/9. Hoppas ni är många som kommer och ta med er kollegor från arbetsplatsen. Ett ypperligt tillfälle att som medlem vara med och påverka både vilka som ska vara i styrelseuppdrag de kommande 4 åren och lämna input på vilka aktiviteter man vill ska göras lokalt i Kronoberg 2018. Har du inte möjlighet att delta kan du ändå göra dessa medskick på vår hemsida på ett enkelt sätt. https://www.vardforbundet.se/lokala-avdelningar/kronoberg/infor-arsmotet-2017/bidra-till-vardforbundets-verksamhetsplanering/

Efter sommaren förra året fick vi en del frågor kring den landsomfattande manifestationen 3 september – Slut på rean, En annan vård är möjlig. Detta är en manifestation för alla, all vårdpersonal oavsett yrkeskategori, patienter och anhöriga. Vårdförbundet stöttar den här manifestationen men arrangerar den inte. Om det finns ett engagemang så kan vi gå in att hjälpa till med en del praktiska saker och förhoppningsvis bli inbjudna att delta på något sätt. Vi känner inte till något engagemang här i Kronoberg men om någon har någon information så får man gärna höra av sig.

Välkomna att höra av er vid ytterligare frågor!

Vi hörs och ses
Styrelsen Vårdförbundet avd Kronoberg.

genom

Anna Seiborg Kidell