År 2017 går mot sitt slut

Hur ska vi summera det? Ja det har varit upp och ner som det är för det mesta och så även för er antar jag. Fullt upp men väldigt roligt.

Under det år som har varit här i Vårdförbundet avdelning Kronoberg så har det varit en styrelse med fyra stycken nya ledamöter och för egen del ett nytt uppdrag att jag fått förtroendet som ordförande.

Jag har även varit kontaktperson i styrelsen för er som är chefer och medlemmar i Vårdförbundet, det tycker jag är mycket roligt.

De mötesplatser som vi haft riktat till er under året har varit i form av lunchmöten, två gånger i Växjö och två gånger i Ljungby samt chefsinternatet i april som i år var förlagt i Tranås tillsammans med avdelningarna Kalmar, Jönköping och Östergötland.

Det är med glädje och stolthet jag meddelar att nio chefer från Kronoberg har påbörjat Vårdförbundets ledarutbildning som beräknas avslutas i mars. Det är spännande att följa den resan och se vad det kan leda till.

I slutet av september ägde vårt årsmöte rum och en ny styrelse valdes för fyra år. Vi har nyligen avslutat vår verksamhetsplanering för 2018 och planerat aktiviteter och fördelat ansvars- och kontaktområden. Jag kommer fortsätta vara kontaktperson för er chefer men vi kommer vara två stycken så även Karin Simonson Alm kommer introduceras i detta.

Hur möts vi då under 2018, vilka aktiviteter är planerade för kommande år?

Vi har tagit beslut även om det tog emot, att pausa chefsinternatet ett år. Det har varit en fantastisk aktivitet med väldigt bra utvärderingar så det handlar inte om det. Det handlar mer om resurserna då det även vankas kongress i förbundet i maj som kommer ta mycket tid och engagemang i både förberedelser inför och efteråt. Jag ser också ett värde av att träffas lite mer lokalt under 2018 för att påverka era villkor och arbetsmiljö mer nära så ni har de bästa förutsättningarna för ledarskap. Då behöver jag ha er hjälp hur vi gör det på bästa sätt. Vad ska vi ha för mötesplatser och vad är era behov?

Ytterligare en sak som också spelar in varför det finns anledning att verka mer lokalt och nära under 2018 är att vi här i Kronoberg tappat fem chefer som medlemmar under 2017. Vi är dags datum 91 stycken chefsmedlemmar i Kronoberg. Vi måste förstås vända trenden och bli fler om vi ska fortsätta vara vårdens största förbund och ha de bästa förutsättningarna att påverka Vård, Yrke och Villkor. Där är ni som chefer och ledare i vården mycket viktiga. Hoppas ni vill hjälpa till med det och just nu pågår ”värva kollega” kampanjen fram tills sista december. Då får både du och den du värvar varsin biobiljett.

Jag hade lunchmöten förra veckan och jag uppfattar att det är bra med lunchmöten men vi behöver kanske även komplettera med något annat lite längre möte t.ex i nära anslutning till arbetet antingen efter eller eventuellt frukostmöte. Vi kan även ta hit annan kompetens från förbundet som lite kunskapspåfyllning, jag tänker bland annat på förbundsjurist Carita Fallström som flera av er träffat och det finns andra. Kom gärna med förslag och tankar. Det kan ju vara olika behov beroende på vilken verksamhet man finns i – slutenvård, öppenvård, kommunal verksamhet, privat verksamhet eller annat.

Vi pratade även om den inspektion arbetsmiljöverket gjort av första linjens chefer i slutenvården i Region Kronoberg och det inspektionsmeddelande som presenterats.

Det är flera punkter som arbetsmiljöverket ställer krav på Region Kronoberg att åtgärda. Den 1/3 kommer de på återbesök och då ska de kunna visa och beskriva hur de har uppfyllt kraven och hur skyddsombud och arbetstagare har varit delaktiga i åtgärderna.

Då uppstår frågan från mig, vem är skyddsombud för er chefer? (nedanstående info gäller för chefer i slutenvård Region Kronoberg)

Det mest optimala är förstås om det är någon av er chefer som finns i och kan er verksamhet. Det känns också väldigt viktigt att någon av er är med i detta arbete som ska presenteras för arbetsmiljöverket. Det innebär att någon måste väljas av medlemmar att få förtroendet att göra det, så jag vill med detta ställa frågan om det finns någon chefsmedlem som är intresserad av att ta på sig ett sådant uppdrag?  Gör en intresseanmälan och skicka den till mig så får vi se hur vi kan lösa det. Det är ju lite bråttom dessutom. Har ni fler frågor angående detta så bara hör av er.

Till sist vill jag önska er en riktigt God Jul & Gott Nytt År!

Anna Seiborg Kidell

avdelningsordförande