Kära medlem i Vårdförbundet!

Våren är här och med den vill vi kunna se framåt och utveckla våra möjligheter till förbättrade villkor och hälsosammare yrkesliv!

Vi har nu varit runt i landstinget och alla länets kommuner för att teckna lokala avtal, LOK 16, utifrån vår huvudöverenskommelsen HÖK 16.

I de samtal som styrelsemedlem, lokala förtroendevalda och förbundsombudsman har fört med respektive chefer och personalansvariga, så har vi även pratat kring hur kompetens säkerställs, vilka möjligheter som finns för betald vidareutbildning, hur arbetet fortlöper med arbetstidsförkortning, samt hur lönestruktur och karriärvägar ser ut.

Tillsammans med Landstinget i Kalmar län har vi enats kring en avsiktsförklaring som stärker arbetet med att tidigarelägga arbetstidsförkortning och arbetet med att skapa lönekarriär från ny till erfaren och med betoning på att våra löner måste få en tydligare differentiering. Ni får den alla här och vi vill gärna skriva liknande med fler arbetsgivarparter.

Medlemsaktiviteten blomstrar, många hör av sig och ute i verksamheterna är det många chefer, förtroendevalda och medlemmar som gör ett mycket bra och viktigt arbete för att påverka för professionernas förutsättningar till patientsäker vård. Vi gör skillnad!!

Vårdförbundet är största enskilda fackförbund i Landstinget och finns med i alla samverkansforum i både landsting och kommuner, därför kan det som händer lokalt i verksamheten få möjlighet att tas upp och behandlas genom hela organisationen :)

Vi gläds åt att studenterna önskar bygga närmare kontakt med yrkesverksamma och den dialog vi är med i kring VFU och introduktionsår. För er pensionärsmedlemmar önskar vi bygga ett forum så att ni kan fortsätta att stärka och vara stolta över er livsviktiga profession.

Vid nästa förtroenderåd 12/4 reder vi ut olika begrepp som dyker upp i semestertider, pratar mer om arbetstidsförkortning och lön, samt stärker arbetsmiljöarbetet. Skicka med din förtroendevalda frågor och förslag och för er som inte har någon förtroendevald är det viktigt att ni i medlemsval väljer den som ni vill ska företräda er i verksamheten. Hör gärna av er om ni har frågor!

Sist men inte minst, Välkomna att söka guldkantspengar för medlemsmöte kring fackliga frågor och för gemenskapen i Vårdförbundet. Läs mer här

Vårliga hälsningar!
Tora Elfversson Dahlström