Uppskattad After Vård

• En ljus restaurang med folk som äter vid långbord.
  • Vårdförbundets flagga vajar framför en vit, lusthusliknande byggnad.
  • En restaurang där människor sitter och äter och samtalar.
  • En sal där människor sitter vid runda bord och tittar på en kvinna som står upp och håller föredrag
  • En restaurang med människor som sitter vid runda bord och dricker kaffe.
  • En kvinna i kort lockigt hår står framför en presentation och håller föredrag.

Förra veckan reste Vårdförbundet runt i länet för att bjuda medlemmarna på After Vård. På tisdagskvällen besöktes Eksjö Stadshotell, på onsdagen Gästgivargården i Värnamo och på torsdagen Jönköpings Hasse på Sjökanten. Trots tidvis otur med vädret blev det tre trevliga kvällar med bra samtal.

Runt 100 medlemmar medverkade under de tre kvällarna. De fick lyssna till en presentation av ordförande Eva-Lotta Lager som bland annat handlade om höstens årsmöte den 28 september då det är nyval av styrelse. Boka in datumet i era kalendrar, inbjudan kommer inom kort.

Eva-Lotta berättade vidare om vårens påverkans arbete som har handlat mycket om det nya avtaler med SKL om nattarbete, utbildningsanställningar (AST) och behovet av kompetensutvecklingsplaner. Vårdförbundet har under lång tid arbetat med frågan om återhämtning i samband med nattavtalet och det nya centrala avtalet är en bra början. Vi behöver även arbeta vidare med frågan om arbetsbelastning och arbetsmiljö för att våra medlemmar ska orka arbeta heltid och ett helt yrkesliv.

Vårdförbundet driver inte bara yrkesfrågor villkor och arbetsmiljö. Vi ser också att det är av stor vikt att vi aktivt driver hur vi vill att vården ska vara. Vi arbetar för att vården ska bli personcentrerad - att man arbetar i team där personen det handlar om är en självklar resurs. Detta har vi både anordnat en studiecirkel om samt lyft med politiker och arbetsgivare i samtal under våren.

En annan viktig fråga som vi måste arbeta mer med är våra kärriärmöjligheter. Vår kunskap ska användas på bästa sätt och vi måste kunna göra karriär i yrket nära patienten. Kärriär kan bland annat handla om vägval, om att fördjupa sina kunskaper inom ett område, eller utvidga sin kunskap inom flera områden. Kompetensutveckling ska tydligt kopplas till löneutvecklingen.

För att ha goda möjligheter att påverka behöver vi vara många! Därför har kampanjen Värva en kollega förlängts till den 16 juni.

Efter Eva-Lottas presentation bjöds det på middag och det fanns möjlighet att prata med kollegor och styrelseledamöter.

Tack alla för er medverkan!