Nyhetsbrev förtroendevalda november 2017

På gång

Vi i styrelsen har nu blivit färdiga med planeringen för 2018 och eftersom det är valår så planerar vi för mycket påverkansarbete gentemot våra politiker.

Vi har även en kongress i maj där 190 kongressombud i hela landet beslutar om vad vi ska göra de kommande fyra åren.

Vill du som förtroendevald lämna in en motion eller vet någon eller några medlemmar som vill? Skriv då ihop något och skicka in. All information finns på kongresswebben, men skynda er för motionerna måste vara inne senast den 1 december.

När det gäller arbetstider så försöker vi få till bättre lokala kollektivavtal än de centrala avtalen, våra krav är nattarbete = 30 h/v, rotation 32 h/v och dagtid 35 h/v. I grunden handlar det om att kunna ha tid för återhämtning mellan arbetspassen, samtidigt måste den arbetstiden vi gör vara hälsosam.
Vi vet att många av er kämpar för en bättre arbetsmiljö. Viktigt att vi håller ut och fortsätter lyfta arbetsmiljön på vara samverkansmöten och på APT. Kräva analyser och åtgärdsplaner, det sista triumfkortet vi har är att gå vidare med anmälningar till arbetsmiljöverket.
Flera arbetsplatser har redan fått besök av arbetsmiljöverket och ännu fler behöver kanske just det. Viktigt är dock att vi då har gjort det vi kan göra innan man går hela vägen.
Har ni funderingar – behöver ni stöd ta kontakt med oss i styrelsen och/eller huvudskyddsombudet.

Vi har i styrelsen också fattat flera viktiga och kraftfulla beslut. Vi har numera mentorer i styrelsen till er på arbetsplatserna, hör av er så berättar vi vem just din kontakt är.

Gällande Hallands sjukhus och ADH och Halmstad Kommun så har vi huvudskyddsombud som också sitter i styrelsen och som i sin tur får stöttning av resten i styrelsen.

Gällande 2018 års löneöversyn kommer löneuppstarterna att börja komma igång i länet och vi har fått till oss mycket information och yrkande från enskilda medlemmar men också från olika arbetsgrupper. Vi kommer ta med oss all den informationen till arbetsgivarna.
Vi har också tagit ett beslut i styrelsen om ett kraftfullt och kaxigt yrkande inför löneöversynen där vi förutom att hålla oss till löneavtalet yrkar på extra lönepåslag för både individer och grupper över tid.

Vårt yrkande i sin helhet kommer ni få på internatet och det behöver vi gemensamt skapa plats för i rätt ordning vid samtliga löneuppstarter.

Nästa vecka är det vårdförbundsveckan med biokvällar, på måndagen i Halmstad, på onsdagen i Varberg och på torsdagen i Kungsbacka. Hoppas vi syns då.
Glöm inte att värva nya medlemmar  då vi måste gemensamt arbeta för att vi som kollektiv blir större och starkare. Under november och december får både den som värvar och den nya medlemmen varsin biobiljett.

Höstliga hälsningar styrelsen

Vårdförbundet Direkt