Det är dags att välja förtroendevald på arbetsplatsen

Varför engagera sig fackligt? Jo, därför vi tycker det är viktigt med en arbetsplats där alla mår bra. Det är medlemmarna som är Vårdförbundet och tillsammans formar verksamheten.

Hur skulle du vilja att arbetslivet ser ut? Vad skulle kunna vara bättre på din arbetsplats? Vilka frågor tycker du att Vårdförbundet ska driva?

Om du har en åsikt är det en bra början till ett engagemang!

Som fackligt förtroendevald kan du göra stora insatser för dig och dina arbetskamrater. Tillsammans har ni möjlighet att påverka i frågor som rör arbetsmiljö, villkor, yrket och vårdens utveckling.  Dessutom lär du dig mycket om verksamheten och knyter många värdefulla kontakter inom organisationen. Som förtroendevald på arbetsplatsen i Vårdförbundet är du också skyddsombud. Uppdraget som skyddsombud är reglerat i lag och ger dig en betydande roll i det lokala arbetsmiljöarbetet.

På många arbetsplatser har medlemmarna valt en kollega som förtroendevald, men det finns också arbetsplatser utan förtroendevald. Risken är då stor att man missar viktiga möjligheter att påverka på arbetsplatsen samt värdefullt stöd och information från Vårdförbundet. Så val av en eller flera förtroendevalda på arbetsplatsen har stor betydelse.

Val av förtroendevald sker vid ett medlemsmöte på arbetsplatsen. Det är viktigt att alla medlemmar är inbjudna och ges möjlighet att delta i valet. Vårdförbundet utser och anmäler förtroendeuppdraget till arbetsgivaren, i och med detta omfattas man av lagen som facklig förtroendeman.

Den 15/10 2017 går mandatperioden ut för alla förtroendevalda på arbetsplatsen i avdelning Halland, vilket innebär att nyval och omval ska vara genomförda i god tid innan detta datum. Mandatperioden är 2017-10-16—2019-12-31

Via vår webb www.vardforbundet.se/halland  finns det mer information om hur valen ska gå tillväga och vilken blankett/protokoll som ska fyllas i.

Vill du veta mer? Här hittar du mer information om uppdraget som förtroendevald.

Har du några frågor, finns vi på 035-14 47 47.

VÅRDFÖRBUNDET avdelning Halland

Vårdförbundet Direkt