Februarinytt

Vad händer i Halland?

Save the date - 20 maj.

År 2020 har WHO beslutat att det är barnmorskans och sjuksköterskans år. I Halland vill vi uppmärksamma detta genom att anordna en professionsdag. Platsen för detta blir i Fullriggaren på Hallands sjukhus Halmstad. Programmet kommer senare i vår, men boka redan nu in datumet i kalendern.

I den halländska vården fortsätter våra besökare att vara mycket nöjda, visar medborgarundersökningen för hela primärvården, både i privat och regionens regi och på barometern om bästa sjukhus i dagens medicin ser vi sjukhuset i Varberg och Halmstad. Grattis till er alla - bra jobbat!

I Region Halland och i kommunerna är löneöversynen för året i full gång, lönesamtal mellan chef och medarbetare bokas och utförs. Nya lönerna planeras att utbetalas inom regionen för alla i maj månad och i kommunerna är planerna att det går ut med april månads lön. I privat eller statlig sektor sker löneöversynen på olika tider under året och Du som arbetar där har även andra avtalsområden. Är du osäker vad som gäller för just dig - hör gärna av dig!

Tips inför lönesamtalet kan ni få på vår webbsida
Vid funderingar så vänd dig till förtroendevald på din arbetsplats, ditt huvudskyddsombud i kommun eller på förvaltning eller hör av dig till oss i hallandsstyrelsen så hjälper vi till.

Nationellt och lokalt arbetar vi för fullt med att få fram lönestatistik, och vi är med på olika forum tillsammans med arbetsgivaren för att arbeta vidare med det nya avtalet och få den lönestruktur och livslön som är grundtanken med avtalet. Som medlem kan även du hjälpa till i arbetet genom att få till en dialog på arbetsplatsen, svara på de frågor som kommer från vårdförbundet kring lön och uppdatera din lön på hemsidan.

8 mars är den internationella kvinnodagen och sedan länge även en dag för jämställdheten. TCO Västra Götaland anordnar den 4 mars en dag med aktiviteter för att uppmärksamma detta. I Halland hakar vi på detta i år och ordnar ingen egen aktivitet.

Glöm inte bort att boka in den 20 maj i kalendern!

Styrelsen i Halland

genom