Biomedicinska analytikernas internationella yrkesdag

Ett gäng biomedicinska analytiker i Varberg tilllsamman med två representanter från Vårdförbundet som kommit med en fruktkorg på Biomedicinska analytikernas internationella yrkesdag 15 april 2016

Biomedicinska analytikernas internationella yrkesdag 15 april firades av Vårdförbundet med utlottning av fruktkorg. I år gick den till Klinisk kemi på sjukhuset i Varberg.

Styrelseledamoten Åsa Svahn lämnade blod på morgonen och fick senare ta del av blodpåsens väg inne i laboratoriet och se hur de olika komponenterna förbereddes inför kommande transfusion. I laboratoriet fick vi också ta del av hur ett prov med misstänkt influensa hanterades. Ett prov med snabbt svar som kan påverka handläggandet av patienten i stor utsträckning.

Vidare rundvandring i laboratoriet gav möjligheten att träffa fler medlemmar för att ta del av deras arbete och prata om yrket Biomedicinsk analytiker. I år är det 10 år sedan Biomedicinsk analytiker blev ett legitimerat yrke.

Under dagen gjordes flera arbetsplatsbesök och vi fick träffa medlemmar på olika arbetsplatser på sjukhuset i Varberg. Arbetsmiljö, sommarsemester, bemanning och att vara förtroendevald var ämnen som berördes.

Åsa och Karin, en blivande förtroendevald, står på en kirurgisk avdelning framför en tavla där aktuella omvårdnadsparametrar som trycksår, nutrition och fall lyfts fram.

Hoppas ni sett vår debattartikel inför Biomedicinska analytikernas yrkesdag. Den kom med i Hallands nyheter i förra veckan, en andra chans ges förhoppningsvis i Hallandsposten på torsdag denna vecka.

Stort grattis till alla Biomedicinska analytiker!

/Åsa Svahn och Maria Eriksson, styrelseledamöter Vårdförbundet avdelning Halland