Hej på dig medlem i Vårdförbundet!

Ett särskilt välkommen till dig nya medlem som kanske läser vårt nyhetsbrev för första gången!

Sommar 2018 har passerat. En sommar som kommer gå till historien beträffande värmen. Med den har medfört svårigheter att utföra viss arbetsuppgifter och ställt till det för patienter och för dig som befunnit dig på någon av alla arbetsplatser. Sommaren har också inneburit semester och ledigheter, vi hoppas verkligen att du kunnat ta ut din semester. Vi vet att det varit väldigt tufft ute hos många av er, och på en del ställen mer än tufft. Vi håller nu på att inventera sommaren med hjälp av våra förtroendevalda, samtidigt håller även arbetsgivaren på med en egen inventering. När detta är klart kommer vi möta arbetsgivaren och diskutera vad som kommit fram och utifrån det kräva åtgärder på det som behövs.

Vi förändrar villkoren – processen är bara långsam

Det som kan vara bra för dig att veta är att vi har många dialoger på gång samtligt med olika arbetsgivare för att främja villkoren för dig som medlem. Dialogerna leder till olika förbättringsarbeten. Exempelvis så pågår projektet hälsosamma arbetstider där det just nu genomförs olika pilotprojekt som testas på olika enheter. Observera ordet "pilotprojekt", det är alltså ännu inget permanent. Dessa kommer att utvärderas och om det blir beslut på införande så kommer även riskanalyser att genomföras. Vidare deltar Vårdförbundet just nu i en arbetsgrupp som arbetar fram ett seminarium för förvaltningarnas samverkansgrupper. Respektive förvaltning ska arbeta fram sin struktur för att nå ut med ett bra samverkansarbete i sina enheter.

Att vi finns med i en mängd forum gör att Vårdförbundet faktiskt påverkar och förändrar till det bättre. Personligen upplever jag att dessa processer tar oerhört lång tid, vilket är ganska frustrerande, men jag har fått lära mig att det är så här i offentliga sektorn. Med det sagt så förstår jag att du som medlem kan uppleva att inget händer. Men det gör det, det går bara i lite lägre tempo än vi önskar.

Hur påverkar vi våra politiker?

När du läser det här har vårt riksdags- landstings och kommunval genomförts. Vårdförbundet har varit med och påverkat våra politiker utifrån bland annat förbundets valmanifest, både på regional och lokal nivå. Vi hade exempelvis en träff med ett tiotal politiker under vecka 27, ett uppskattat möte från båda parter. Vi hade också vår politikerdebatt härom veckan, jag hoppas att du innan valet hann ta del av det som framkom. Vi livesände och vi har delat med oss av dokumentet där partierna svarade på en mängd frågor från er medlemmar, så jag hoppas du kände dig redo inför valet.

Hoppas vi ses snart!

Hälsningar Viktoria Vahlgren
Avdelningsordförande Gotland

Årsmöte 25 september

Nu är det snart dags för vårt årsmöte. Kom och dela kvällen den 25 september med oss! Vi bjuder på god mat och berättar om vad som har hänt under vårt första år som styrelse. Men också vad vi planera att göra framåt och här vill vi gärna ha dina åsikter. Vad saknar du? Finns det något du vill göra?

Anmäl dig till årsmötet

Vårdförbundet Direkt