Hej Vårdförbundare!

Detta är första brevet jag skriver som styrelseledamot i Vårdförbundet avdelning Gotland. Lite pirrigt men framförallt väldigt roligt. Jag vill dela med mig av de saker jag tycker är framgångsrika för avdelning Gotland samt några andra saker som vi gör för att komma närmare dig som medlem.

Löneprocess

Det mest omtalade just nu är löneprocessen som är i sin slutfas. Jag vill uppmuntra dig som medlem att aktivt söka information om hur du kan påverka din lön. Självklart är du alltid välkommen att ringa till Vårdförbundet på 0771-420 420 för råd och stöd i löneprocessen. Passar också på att tipsa om en film i ämnet.

Framgångar och närhet till dig som medlem

Matias Swartling som sitter i styrelsen avdelning Gotland har blivit uppmärksammad inom Vårdförbundet dels för att han är en enastående rekryterare av medlemmar till Vårdförbundet, men även för att lyfta yrket som biomedicinsk analytiker. Två reportrar kom ner till Gotland för att intervjua honom. Reportaget kan du läsa om i nästa nummer av tidningen Vårdfokus.

Styrelsen har beslutat att starta ett Instagramkonto som ska bedrivas som ett stafettkonto, där olika personer ansvarar för kontot en vecka i taget. Såväl medlemmar som förtroendevalda kan driva kontot. Detta för att visa på alla saker medlemmar gör i sin vardag och hur olika vardagen ser ut beroende på arbetsplats. Namnet på Instagram är "vfgotland". Följ oss gärna och anmäl dig om du vill agera värd för kontot framöver!

En fråga som vi ställt oss är hur vi ska komma närmare dig som medlem i vardagen. Vår eminente ordförande Viktoria Vahlgren kom då på idén om att hospitera en dag tillsammans med våra förtroendevalda ute på arbetsplatserna. Detta för att öka förståelsen för hur allas era arbete ser ut i verkligheten. Vi återkommer när vi kan påbörja projektet.

Kongress 2018

En sista men ack så viktig information ni alla behöver! Det gäller Vårdförbundets kongress i maj. Kongressen är det högst beslutande organet i Vårdförbundet och där ska de viktiga besluten fattas om vilken riktning Vårdförbundet ska ta nästkommande 4 år. Vilka frågor vi ska driva och hur det ska gå till. Joakim Rundqvist, Viktoria Vahlgren och jag själv Sanna Norman är de kongressombud som åker från Gotland. Totalt är det 192 kongressombud från hela landet och vi på Gotland har alltså 3. Jag vill uppmana dig att aktivt gå in på webben och läsa om kongressen, samt spana på de motioner och propositioner som har kommit in. Jag själv har skrivit några motioner och det ska bli spännande att se vad som händer med dessa. Gå in och läs, prata med din förtroendevalda på arbetsplatsen och hör sedan av dig till oss, så vi vet vad du som medlem vill att vi ska ta med oss till kongressen. Vi kommer dessutom att erbjuda 3 tillfällen för dig att träffa oss kongressombud inför kongressen. Dels för att lyssna av vad ni tycker är viktigt utifrån det som inkommit, men också utifrån att ni är Vårdförbundet och har en viktig del i vår gemensamma framtid.

Hade faktiskt kunnat skriva mycket mer, men jag stannar där.

Många varma vinterkramar,

Sanna Norman
Styrelseledamot avdelning Gotland

Vårens och sommarens OB - vi har hela listan!

Påsk, Valborg, 1 maj, Kristi Himmelsfärd, pingst och midsommar – det är många storhelger med olika OB-ersättningar fram till sommaren. Vad gäller egentligen?

OB under vårens och sommarens helger
Vårdförbundet växer igen

Under 2017 växte Vårdförbundet med 0,3 % och vi är nu 114 319 medlemmar, en ökning med 387 personer. Vi vill bli ännu fler och starkare. Vi vet att många idag inte får frågan ”Vill du bli medlem?”. En sån enkel fråga kan göra stor skillnad. Våga fråga dina kollegor du också!

Bli förtroendevald på din arbetsplats!

Som förtroendevald har du stort inflytande både på din arbetsplats och i Vårdförbundet. Tillsammans med medlemmarna har du möjlighet att påverka i frågor som rör arbetsmiljö, villkor och vårdens utveckling. Du får ett viktigt uppdrag och kommer att lära dig massor!

Vill du veta mer, ta kontakt med oss!

Vårdförbundet Direkt

Ställ en fråga