Hej på dig medlem i Vårdförbundet!

Denna månad har jag fått äran att komponera nyhetsbrevet och ska försöka sammanfatta det aktuella inom avdelningen.

I slutet av september höll vi årsmöte med förbundsstyrelseledamoten, biomedicinska analytikern och chefen på LMCG - Michele Silvestri som mötesordförande.

Årsmöte och Kongress 2018

Vi i styrelsen presenterade året som gått gällande genomförda aktiviteter och fokus lades på Kongress 2018 som genomfördes i Uddevalla i maj. Det genomgripande beskedet från kongressen är att förbundet under denna kongressperiod ska lägga mycket fokus på villkors- och arbetsmiljöfrågor.

Styrelsen gjorde en redovisning av hur vi arbetat med de teman ni önskade vid årsmötet 2017. Inför kommande år, 2019, valde styrelsen att använda sig av en enkät för att få in åsikter om verksamheten. De önskemål vi kunnat urskilja är att stöd till medlem, att arbeta för bättre villkor rankats högt och att ni medlemmar gärna ser att en föreläsningskväll anordnas.

Medlemsrekrytering

Att få Vårdförbundet att växa i medlemsantal är ett prioriterat område som det läggs mycket kraft på och något vi alla behöver göra tillsammans. Sedan maj pågår kampanjen ”3 månader gratis” för att sätta fokus på medlemsrekrytering. Kampanjen pågår till sista november. Det är yrkesverksamma inom våra fyra yrken som är målgruppen för kampanjen.

Styrelsen presenterade målet att vara 520 yrkesverksamma medlemmar på Gotland vid kampanjens slut. I skrivande stund är vi 507. Vi hoppas och tror att vi tillsammans kan fixa det!

I andan av medlemsvård och rekrytering bjuder styrelsen in till sopplunch i sjukhusets matsal 25 oktober kl. 12:00. Vi har beslutat att medlemmar får bjuda in en potentiell medlem till denna lunch. Ni har fått mail om detta. Följ instruktionerna för anmälan! Vi ser fram emot att träffas.

Avtalsrörelse

På Facebook ligger frågan om vad ni vill ha för förändringar inför avtalsrörelsen, tyck till där så vi vet vad ni medlemmar upplever som det viktigaste att vi jobbar för.

Pride

I november kommer Gotland Pride att genomföras under en vecka och en parad kommer att hållas. Styrelsen kommer medverka och bjuda in er medlemmar att delta tillsammans med oss. Mer info kommer till er så småningom.

Tack för ordet!
Joakim Rundqvist
Vice ordförande avdelning Gotland.

Vårdförbundet Direkt

Ställ en fråga