Våren är äntligen här!

Våren och ljuset har kommit tillbaka, vilket jag tycker är skönt. Hoppas du uppskattar det också! Stort tack för förtroendet att bli invald i styrelsen för Vårdförbundet Gotland. Jag, Matias Swartling, är biomedicinsk analytiker och arbetar på LMCG på lasarettet. För tillfället är jag föräldraledig med min 2-åriga dotter, men efter sommaren kommer jag tillbaka.

Ni som känner till mig sedan tidigare vet troligen att jag har varit politiskt aktiv och därför känns det naturligt att bjuda in politiker till en vårdpolitisk debatt inför höstens region- och riksdagsval. Du är varmt välkommen till debatten som kommer att hållas den 30 augusti. Moderator är vår förbundsordförande Sineva Ribeiro. Jag och Therese Johnsson från styrelsen kommer att hålla i förberedelserna inför debatten. Skicka gärna in frågor som du vill att vi ställer till politikerna, matias.swartling@vardforbundet.se eller therese.johnsson@vardforbundet.se, antingen redan nu eller längre fram. Senast den 12 augusti behöver vi din fråga.  Mer information om debatten kommer, så håll utkik på vår webb!

Mycket hinner hända innan debatten

• Fira internationella yrkesdagen för sjuksköterskor med oss, samtidigt som du får chansen att ställa dina frågor inför kongressen. Den 8 maj mellan 14.00-19.00 är det drop in fika med tårta. Kom när det passar dig! Våra kongressombud Viktoria Vahlgren, Joakim Rundqvist och Sanna Norman finns på plats.
  • Vår traditionsenliga sommarfest med middag och mingel kommer ske den 5 juni från kl 17.00 på vackra NOVI Resort (fd. Tott hotell). Varmt välkommen med din anmälan!
  • Almedalsveckan startar den 1 juli. Mer information kommer.

Vilka är våra viktigaste frågor?

Som styrelse är det viktigt att veta vad du som medlem vill att vi ska driva för frågor, både på kort och lång sikt. Vi frågade på årsmötet vilka era viktigaste frågor var och jag tycker det står ganska klart att det är arbetsmiljö och lön som ligger i topp. Detta stämmer även med vad vi i styrelsen tycker är viktigast att jobba med. Vi måste få en hälsosam arbetssituation och lön för den kompetens som vi besitter. Runt om i landet finns det många bra exempel att ta del av. Kika gärna på hur de gjort i Mölndal, sådant inspirerar mig. Som medlemmar i Vårdförbundet ska vi vara stolta över det vi utför, men inte nöjda innan vi har fått bättre arbetsvillkor och rättvis lön!

Håll dig uppdaterad på vad som sker i föreningen genom att kolla vår webbplats samt följa oss på Instagram och Facebook!

Allt gott,

Matias Swartling

Att lyfta sin yrkesgrupp, biomedicinska analytiker

- Vi är en liten grupp i det stora hela, så klart, konstaterar Matias Swartling. Men vi har under den senaste tiden jobbat hårt för att förankra oss och rekrytera fler medlemmar.

Ta del av Matias tankar, hämtade ur verksamhetsberättelsen
Verksamhetsberättelse 2017

Nu är det ett tag sedan som vi lade 2017 bakom oss. Men vad hände egentligen i Vårdförbundet under 2017? Möt några medlemmar som var med om något speciellt under året. Som är ett bevis på att förändring och förbättring är möjlig.

Kanske finns några av dina kollegors berättelser representerade?
Nominera till Vårdförbundets priser inför Vårdgalan

Känner du någon som skapar en bättre och mer jämlik hälso- och sjukvård för patienter, en chef som jobbar för en sundare arbetsmiljö för personalen eller en inspirerande handledare för vårdstudenterna?

Sista chansen att nominera till Vårdförbundets priser inför Vårdgalan!
Se vårens och sommarens OB-lista

Valborg, 1 maj, Kristi Himmelsfärd, pingst och midsommar - det är många storhelger med olika OB-ersättningar fram till sommaren.

Vad gäller egentligen?

Vårdförbundet Direkt