Årsmöte och personcenterad vård

Hoppas att du har haft en skön och vilsam semester med sol, bad, aktiviteter och mycket återhämtning. Skulle det vara så att du har blivit störd av arbetsgivaren under semestern är vi tacksamma om du hör av dig till oss om det.

Den 12 oktober är det dags för årsmöte! Alla medlemmar är varmt välkomna och vi ser fram emot en mycket trevlig kväll tillsammans i vackra lokaler på nya Donners Eventhall i Visby. Vi kommer att planera kommande års verksamhet, så ta tillfället i akt att lyfta de frågor du vill att Vårdförbundet ska arbeta med framöver. Anmäl dig nu!

På årsmötet kommer även ett antal val till styrelsen att genomföras. Om du är intresserad av att vara med och påverka Vårdförbundets arbete eller om du känner någon som du tycker borde sitta i styrelsen så kontakta gärna valberedningen.

Något som hela Vårdförbundet arbetar för är att vården ska vara personcentrerad. I ett personcentrerat arbetssätt används både mänskliga och ekonomiska resurser på bästa sätt. Vi vet också att ett personcentrerat arbetssätt ger en bättre vårdmiljö där allas resurser tas tillvara.

Se vår film om personcentrerad vård! I filmen medverkar fyra medlemmar från var och en av våra professioner, som på olika sätt arbetar personcentrerat. Vad och hur kan jag göra för att min arbetsplats ska arbeta personcentrerat? Här finns det några konkreta förslag på vad du kan göra.

Styrelsen jobbar hårt för att varje arbetsplats på Gotland ska ha en förtroendevald. Om du saknar förtroendevald på din arbetsplats ordnar vi gärna ett medlemsmöte för er och pratar om vad det innebär att vara förtroendevald på arbetsplats.

Till sist har jag fått en förfrågan från Lisa Dahlström, en student  som läser sista året på personalvetarprogrammet med inriktning mot arbets- och organisationspsykologi på Högskolan Väst i Trollhättan. Hon skriver sin C-uppsats om ”Livspusslet” med fokusgrupp sjuksköterskor, och hon är mycket tacksam för svar på sin enkät i ämnet. Medverka här

Önskar dig en fortsatt skön höst.

Vi ses
Therese Annas-Ljung