Sommarinformation & Almedalsveckan

Flera sjuksköterskor som står runt en patient

Semesterperioden närmar sig, syrenen blommar och jordgubbarna har kommit. Maj har gett oss ett varmt och vackert väder. Många förändringar sker på lasarettet inför sommaren med stängda platser och flyttande av personal. Detta kan även komma att ge ringar på vattnet i hemsjukvården och primärvården.

Vi vill gärna veta hur det ser ut på din arbetsplats i sommar. Hör av dig till oss och berätta! Flyter arbetet på som det ska? Eller har det uppstått problem och överbelastningar? Vi är beroende av att du som medlem hör av dig till oss för att vi ska få veta hur du och dina kollegor har det.

Kontakta oss

Om du behöver komma i kontakt med Vårdförbundet eller styrelsen under sommaren når du oss via Vårdförbundet Direkt – Vårdförbundets servicetelefon som har öppet alla vardagar mellan kl. 08.00-18.00. Vårdförbundet Direkt kan svara på många frågor och de kan även hänvisa dig till jourhavande styrelseledamot här på Gotland om du skulle behöva en lokal kontakt. Du når Vårdförbundet Direkt på telefon 0771 420 420.

För avdelning Gotlands styrelse innebär sommaren en period av något lugnare tempo, då vi tar en paus från styrelsemöten och medlemsaktiviteter. Från styrelseuppdraget tar vi dock ingen semester, utan vi finns tillgängliga hela sommaren om behov skulle uppstå. Så tveka inte att höra av dig.

OB-ersättningar

Om du jobbar under midsommarhelgen och funderar över vad som gäller angående övertid så kan du hitta OB-tabellen här.

Almedalsveckan

Nu ser vi fram emot Almedalsveckan med mingel och seminarium, och hoppas att vi får träffa många medlemmar under Vårdförbundets evenemang i landshövdingens trädgård på Strandgatan 1, som under Almedalsveckan förvandlas till ”TCO-parken”.

Du som bor på Gotland har en unik möjlighet att vara med ”där det händer”! Du kan läsa om Vårdförbundets aktiviteter på Almedalsguiden, sök på ”Vårdförbundet” så får du upp alla våra event. Det går även bra att anmäla sig till Vårdförbundets mingel på söndagen via aktivitetsportalen. Anmäl dig nu!

Vi vill också passa på att gratulera de nya sjuksköterskorna som tar sin examen i dagarna, lycka till i arbetslivet!

Fanny Velinge
Vice ordförande Vårdförbundet avdelning Gotland