På gång i Gävleborg

En sommarbild med äng, blå himmel, grusväg och havet som skymtar i horisonten.

Här kommer maj månads utskick som avdelningsstyrelseledamot Christina Norling skriver denna gång. Sommaren närmar sig och här kommer lite tips och information om vad du bör tänka på inför semestern.

Hej alla medlemmar och förtroendevalda!

Sommaren och semestern närmar sig med stormsteg och vi hoppas att ni alla får en bra sommar och semester. Tyvärr så verkar det vara svårt med semestervikarier och det leder till en tuff arbetssituation för kvarvarande personal.

Vi vill uppmana alla att om man inte får ut sin semester eller blir tvingad att avbryta den så måste man skriva en avvikelse och höra av sig till oss.

Flera arbetsgivare erbjuder även i år en sommarmorot. Vi vill poängtera att det är något som inte regleras i vårt avtal, utan är en överenskommelse mellan arbetsgivare och medarbetare.

Vårdförbundet förespråkar att man tar ut sin lagstadgade semester på fyra veckor, sammanhängande veckor. Det har man rätt till enligt semesterlagen och denna tid skall som huvudregel förläggas under perioden jun – augusti.

Men om det föreligger särskilda skäl kan denna semesterperiod förläggas även till annan tid. Avsteg från bestämmelsen kan både göras mellan dig som anställd och arbetsgivaren och genom kollektivavtal.

Hör gärna av er till oss om det är någon som behöver hjälp i denna fråga, det är dock inte säkert att vi kan förhindra att du inte får din semester som du önskat, men vi kan i efterhand se över möjligheterna om att ifrågasätta arbetsgivarens beslut.

Är du på semester behöver du inte vara tillgänglig för din arbetsgivare och det finns ingen skyldighet att svara i telefon eller sms. Skulle det vara så att ni blir kontaktad av arbetsgivaren för att gå in och arbeta så gör klart då om din arbetsgivare beordrar dig att avbryta semestern för att arbeta, eller om det är en vädjan om hjälp att lösa situationen.

Om du har särskilda skäl att för att avbryta eller flytta din semester som till exempel: svårigheter med barntillsyn, skall du påtala det för din arbetsgivare och om den ändå insisterar förklara då att du kommer kontakta Vårdförbundet.

Om du blir beordrad skall du se till att du får skriftligt på när du skall arbeta och vilka synnerliga skäl som arbetsgivaren anser föreligga. Normalt är du skyldig att följa en beordring från din arbetsgivare och om du inte gör det så utsätter du dig för en risk att arbetsgivaren vidtar rättsliga åtgärder.

Önskar er alla en härlig sommar och en trevlig semester!