Grattis alla sjuksköterskor på internationella sjuksköterskedagen!

Illustration för internationella yrkesdagen för sjuksköterskor den 12 maj

Den 12 maj firas den internationella sjuksköterskedagen och har så gjort sedan år 1974. Dagen vill vi också från Vårdförbundet avdelning Dalarna uppmärksamma.

Grattis alla sjuksköterskor på yrkesdagen!

Villkoren är dock inte de bästa (onödigt vanligt med varannan helgtjänstgöring, klen löneutveckling över karriären, slitande treskiftscheman och en allt mer effektiviserad vård med stress som följd) men ett tveklöst betydelsefullt yrke med härliga kollegor som betyder mycket för arbetsmiljö och trivsel.

Många väljer dock på grund av ovanstående problematik att lämna yrket. Sjuksköterskebristen och vårdkrisen är två vanliga rubriker idag. Statistiska centralbyråns temarapport 2017:3 "Sjuksköterskor utanför yrket" kring varför sjuksköterskor lämnar yrket anger bland annat att villkor och arbetstider är vanliga orsaker till detta beslut.

Men trots detta är det sjuksköterskan som finns där vid alla skeenden i livet, vid glädje och vid sorg samt vid början och slutet av livet. Det ansvar, engagemang kunskap och kompetens som finns hos denna yrkesgrupp är ovärderlig. Goda villkor kan vara ett steg i rätt riktning för att behålla och rekrytera nya fantastiska sjuksköterskor!

Ni finns inom landsting, kommun, privat och statlig sektor. Ni verkar inom primärvård, operation, intensivvård, barn, psykiatri, skolhälsovård, listan kan göras lång.
Dessutom finns ni i hela världen - ett yrke som ger dig jobb varsomhelst på jorden!

Medlemserbjudande

Mellan 8-14/5 får du som är sjuksköterska rabatt på vår fina termos och paraply. Denna vecka kostar termosen 50 kr (ord. pris 85 kr) och paraplyet 75 kr (ord. pris 115 kr). Erbjudandet gäller så långt lagret räcker. Läs mer här