Aktuellt Blekinge

• Lär dig starta eget i vården med hjälp av NyföretagarCentrum!

Allt fler medlemmar i Vårdförbundet är intresserade av att starta företag i vården.

• Nominera till Blekinges valberedning

Nu kan du nominera till Blekinges valberedning.

• Inbjudan till årsmöte

Medlemmar i Vårdförbundet avdelning Blekinge hälsas välkomna till årets viktigaste mötesplats Årsmöte 2019!

• Till dig som är pensionär och medlem i Vårdförbundet avdelning Blekinge

Välkommen på vår årliga träff för pensionärsmedlemmar!

• 2019 utser Vårdförbundet avdelning Blekinge årets förtroendevald!

Har ni på din arbetsplats en förtroendevald som gör ett fantastiskt arbete? Du som medlem har nu en unik möjlighet att lyfta fram förtroendevald på din arbetsplats till att bli årets förtroendevald i avdelning Blekinge.

• Uppskattad föreläsning

Feminism, civilkurage och jämställdhet var några ämnen som berördes i Linnéas föreläsning som inte lämnade någon oberörd.

• Årets förtroendevald 2019

Nominera en förtroendevald som du tycker har utmärkt sig på ett positivt sätt under 2019.

• Kollektivavtalets dag!

På söndag, den 17 mars, är det kollektivavtalets dag

• Välkommen på karriärkväll!

Vi bjuder in dig som är student och medlem i Vårdförbundet till en karriärkväll där vi hjälps åt att förbereda dig inför din kommande karriär!

• Utbildning "Att hålla hela livet”

Är du sugen på att lära dig mer om vilka faktorer som påverkar hur vi ska orka ett helt yrkesliv?

• Dags att söka stipendium för kandidat- och magisteruppsats

Vårdförbundet avdelning Blekinge delar varje år ut stipendium på 5000 kr till en kandidat- och en magisteruppsats med syfte att främja forskning, ny kunskap och utvecklingen av hälso- och sjukvård.

• Linnéa Claesson

Medlemsföreläsning med Linnéa Claesson

Får vi presentera välkända Linnéa Claesson!Linnéa Claeson är före detta professionell handbollsspelare, kolumnist på Aftonbladet och en flitig förespråkare för rättvisa och hänsyn. Hon är känd för att vara grundare av Instagramkontot Assholesonline, där hon medvetandegör sexuella trakasserier och näthat. Hon har där cirka 300.000 följare.

• Människor som sitter och arbetar i ett konferensrum

Avdelningsråd

Nu finns det fyra nya datum för avdelningsråd att anmäla sig till i Aktivitetsportalen. Vi ser fram emot att träffas. Välkommen att anmäla dig!

• Vikten av förtroendevalda

Val av en eller flera förtroendevalda på arbetsplatsen har stor betydelse. Hör Clara, Mariangela och Tommy berätta varför de valt att vara förtroendevalda på sina arbetsplatser.

• Välkommen på examenslunch för studenter!

Vårdförbundet bjuder in våra framtida kollegor till examenslunch.Vi har varit en del av er utbildning, och vi vill fortsätta vara en del när ni nu tar klivet in i yrkeslivet.

• röntgensjuksköterska

Grattis alla röntgensjuksköterskor!

Det var den 8 november 1895 som Wilhelm Röntgen gjorde den upptäckt som kom att både revolutionera sjukvården och ge honom ett Nobelpris. 123 år senare firas Röntgensjuksköterskans dag över hela världen.

• höstlöv

Höstmys på hotell

Varför inte lyxa till det med några dagar på hotell i höst? Som medlem i Vårdförbundet har du rabatt på hotellvistelser på Nordic Choice Hotels och Elite Hotels. Rabatten gäller under helger och lov. Du kan välja mellan många olika hotell i både Skandinavien och Baltikum.

• Tre leende kvinnor

Grattis alla Skyddsombud!

Vi firar skyddsombudens dag för att uppmärksamma och synliggöra deras viktiga uppdrag. Skyddsombuden arbetar för att utveckla en bra arbetsmiljö, det gäller både den sociala och organisatoriska arbetsmiljön. De vakar över att arbetsgivaren uppfyller kraven i arbetsmiljölagen. Skyddsombuden kan begära att arbetsgivaren genomför åtgärder för att åstadkomma en bra arbetsmiljö

• Det är dags att välja förtroendevald på arbetsplatsen

Från årsskiftet börjar en ny mandatperiod för uppdraget som förtroendevald på arbetsplats. Varför engagera sig fackligt? Jo, därför vi tycker det är viktigt med en arbetsplats där alla mår bra. Det är medlemmarna som är Vårdförbundet och tillsammans formar verksamheten.

• Välbesökt och engagerat vid årsmötet

Många medlemmar i avdelning Blekinge kom och engagerade sig i årsmötet - årets viktigaste demokratiska möte!

• Pristagare Vårdförbundspriset 2017. På Vårdgalan 20 oktober.  Alla slutkandidater samt SIneva Ribeiro och Anders Ydenius Folksam.

Välkommen till Vårdgalan 2018!

Välkommen att anmäla dig till Vårdgalan och inspireras av vinnarna av Vårdförbundspriset, Årets vårdchef samt det nyinstiftade priset till Årets studenthandledare. Vårdgalan äger rum den 9 november i Stockholm.

• En kvinna som lyfter sin högra arm och hand med knuten näve

Stå upp för aborträtten 28 september

Den 28 september är det aborträttens dag och det vill vi uppmärksamma. Ta en bild, dela den i sociala medier och lägg till taggen #ståuppföraborträtten.

• Bild på några av vårdförbundets trycksaker

Chef- och ledarinternat

Äntligen dags för årets chef- och ledarinternat på Stufvenäs Gästgiveri!

• Biokvällar under v 47

Medlemmar! Något att se fram emot när höstrusket kommer. Under Vårdförbundsveckan, vecka 47, bjuds du som medlem i Vårdförbundet avdelning Blekinge in till biokvällar.

• klocka

Superrea på klockor

Nu ligger våra klockor på ”superrea” i medlemsbutiken – 10 kr styck.

• Margot Wallström talar på ett torg i Karlskrona

Margot Wallström på besök i Karlskrona

Vi fortsätter vår turné där vi besöker politiker i länet och igår hade vi möjlighet att få möta vår utrikesminister Margot Wallström när hon var på Stortorget i Karlskrona och höll tal.

• Tre personer ur avdelning Blekinges styrelse ler och sträcker fram brochyrer om Vårdförbundet

Inför valet 2018

Vård i världsklass-för alla. Nu ger vi oss ut till valstugorna i länet med valmanifestet i högsta hugg.

• Skriv en motion till Avdelning Blekinges årsmöte 2018

En motion är ett förslag från dig som medlem eller grupp av medlemmar, som du/ni vill att Vårdförbundet ska ta ställning till. Det kan vara en idé om något som du vill att Vårdförbundet arbetar vidare med, men det kan också vara något som du tycker att Vårdförbundet hittills inte gjort bra och därför önskar förändra.

• Fyra studenter på bibliotek

Stipendium kandidat - samt magisteruppsats

Vårdförbundet avdelning Blekinge delar varje år ut stipendium på 5000 kronor till en kandidat och en magisteruppsats. Glöm inte att ansöka senast den 30 juni!

• Kongress 2018

Nu är Vårdförbundets kongress 2018 igång. Följ oss gärna på Facebook under Vårdförbundet avdelning Blekinge, och Instagram under vfblekinge!

• Välkomna att delta i årets Event!

Årets Prideparad i Karlskrona äger rum lördagen den 2 juni. Ta med dig dina vänner, kollegor eller studiekamrater.

• Bra utbyte på "Work of Ages"

Igår hade vi i avdelning Blekinge träff för pensionärer - ”Work of Ages”

• Vårdförbundet bjuder in sina framtida kollegor till examenslunch

• Grattis Biomedicinska analytiker

Grattis på yrkesdagen biomedicinska analytiker!

Vi i Blekinge kommer att uppmärksamma yrkesdagen för biomedicinska analytiker genom att informera/kommunicera till allmänheten om vår viktiga profession.

• Vårdförbundspriset 2018 och Årets vårdchef 2018

Nominera till Vårdförbundspriset 2018 och till Årets vårdchef 2018 senast den 15 april

• Fyra småbilder i ett collage. Samtliga visar personal på sjukhus i olika arbetssituationer.

Möte med medlemmar på internationella kvinnodagen

Under vår resa genom Blekinge på Internationella kvinnodagen mötte vi medlemmar. Tack för givande samtal om bland annat genus och jämställdhet.

• Ett tiotal personer som sitter kring ett konferensbord och samtalar och fikar

Lokal fokusdag

I veckan ordnade vi en lokal fokusdag på kansliet. Den är ett komplement för förtroendevalda som har gått grundutbildningen, och vi samtalar kring partsförhållande, klimat och kultur hos arbetsgivarna. Dagen gav också erfarenhetsutbyte.

• En kvinna och en man som ligger i gräset och blundar med ansiktet vänt mot himlen

Dags igen för "Work of ages"

Välkommen på en träff för pensionärsmedlemmar där vi utbyter erfarenheter och delger varandra kunskap.

• Människor som sitter i en utbildningssal kring flera mindre bord och samtalar

Utbildningstillfälle; Att hålla hela livet

Är du sugen på att lära dig mer om arbetstider och vilka faktorer som gör att vi orkar arbeta till pensionen?!

• Nominera till kongress 2018

Om ganska precis fyra månader är alla val gjorda och Kongress 2018 över, men innan dess är det mycket som ska hända! Nu närmar sig sista nomineringsdag med stormsteg, den 31:a januari är sista dagen att nominera medlemmar till olika förtroendeuppdrag. Det verkligen läge att göra sista rycket och tillfråga de personer du funderat på att nominera!

• Examenslunch

Den 10 januari hade vi examenslunch på Scandic för studenterna på BTH, våra blivande kollegor.

• Människor som sitter kring bord på en utbildning och diskuterar, en person skriver på ett blädderblockspapper

Vi önskar alla medlemmar en god fortsättning på det nya året!

Nu finns många av årets aktiviteter tillgängliga i aktivitetsportalen så anmäl dig redan nu för att försäkra dig om en plats.