Vårdförbundets bojkott av Nestlé

Kvinna i butik med fair trade-varor i varukorg

Det pågår en bojkott mot Nestlé, ett av världens största barnmatsföretag. Vårdförbundet stödjer bojkotten, som har pågått under många år och har stöd i ett antal länder.

Anledningen till bojkotten är att Nestlé inte följer den av WHO antagna barnmatskoden. Nestlé marknadsför bröstmjölksersättning i fattiga länder på ett sätt som bidrar till att kvinnor avstår från att amma.

Årligen dör ca 1,5 miljoner spädbarn och ytterligare ett antal miljoner blir allvarligt sjuka på grund av att de inte ammas. Anledningen är att vattnet som används till bröstmjölksersättningen ofta är smutsigt och näringsbrist uppstår då ersättningen spädes ut för mycket. I dessa länder är bröstmjölk alltid att föredra.

Internationell bojkott

Bojkotten är internationell och samordnas av de internationella barnmorskeorganisationerna. Vårdförbundet stödjer bojkotten moraliskt men inte ekonomiskt och följer utvecklingen. Bojkotten kan brytas endast av de internationella organisationerna.

Tre produkter

Vårdförbundet har varit kritiska till den långa lista av företag och produkter som omfattats av bojkotten och har därför drivit frågan om att begränsa antalet produkter. För Vårdförbundets del har vi valt att fokusera bojkotten på tre produkter:

• Nescafé
  • Zoégas kaffe
  • Chokladen After Eight

Det innebär att Vårdförbundet väljer bort dessa tre produkter även om de skulle vara Fairtrade-märkta.