Bli Fairtrade-ambassadör

Fair trade kakaofrukter

Är du medlem i Vårdförbundet och intresserad av Fairtrade, mänskliga rättigheter och schyssta villkor? Då borde du bli Fairtrade-ambassadör. Som ambassadör blir ditt uppdrag att förmedla kunskap om och skapa engagemang för bland annat Fairtrade, rättvis handel och mänskliga och fackliga rättigheter.

Målet är att 300 av Vårdförbundets medlemmar ska utbildas till Fairtrade-ambassadörer för att sprida vårt engagemang i Fairtrade och stärka Vårdförbundet som en Fair Union. Genom att sprida information och kunskap om Fairtrade bidrar vi till en bättre värld.

Utbildningarna arrangeras av Vårdförbundets lokala avdelningar och sker på din fritid. Vårdförbundet står för eventuella resor och övernattning för deltagare med lång resväg samt för kostnaden för själva utbildningen.

Relaterad information

Läs intervjun med Camilla Lingbro Dömstedt om att vara Fairtrade-ambassadör:

Två dagars utbildning

Utbildningen omfattar 12-14 utbildningstimmar och ger fördjupade kunskaper om Fairtrades arbete med att förbättra arbets- och levnadsvillkoren för odlare och anställda i utvecklingsländer, fördjupning om rättvis handel och dess historia samt bakgrunden till varför en produktmärkning behövs.

Tid ges för att diskutera och reflektera kring dessa viktiga och spännande ämnen. Fokus ligger på våra möjligheter att påverka och förändra genom enkla val i vardagen.

Utbildningstillfällen

Följande utbildningstillfällen har genomförts/är planerade om Fairtrade år 2016:

• 30-31 januari avdelning Norrbotten (Kiruna)
  • 17-18 mars avdelning Västmanland (Västerås)
  • 19-20 mars avdelning Västerbotten (Umeå)
  • 28-29 april kansliet på Adolf Fredriks Kyrkogata 11 (Stockholm)
  • 26-27 maj avdelning Norrbotten (Luleå)
  • 8-9 oktober avdelning Värmland (Karlstad)
  • 10-11 november avdelning Jönköping (Jönköping)

Bor du i en närliggande stad är du också välkommen att delta. Om efterfrågan är stor kan fler utbildningstillfällen planeras under hösten. Har du frågor om just din lokala avdelning kommer att anordna en utbildning, vänligen kontakta avdelningen direkt.

Mer information

Du kan läsa mer om Fairtrade och Fairtrades ambassadörsutbildning på fairtrade.se.