"Gå en dag i mina skor"

Bjud in politiker och andra beslutsfattare till ett möte med verkligheten. Låt dem prova på att "gå i dina skor".

De här skorna, som levererades i en skopåse med adresslapp och ett kort för meddelande,  användes som ett sätt att bjuda in lokala beslutsfattare för ett "möte med verkligheten" och en diskussion om vården och våra villkor.

Tanken är att om de får prova på hur det är att jobba i våra yrken så skulle vi få bättre möjligheter att diskutera hur viktig vår kunskap är och att vårt arbete måste värderas högre.

Även om inte skorna finns kvar att beställa så kan du naturligtvis bjuda in politiker och beslutsfattare att bildligt gå en dag i dina skor! Boka en dag för verklighetsbesök och bjud gärna in media när mötet äger rum.

Tips på hur du kan lägga upp ett besök i verkligheten

• Erbjud politiker och beslutsfattare att gå en dag/kväll/natt med någon av våra professioners eller chefsmedlemmars skor. Här har ni säkert uppslag från engagerade medlemmar som vill visa upp både goda och dåliga exempel på hur vården fungerar.
  • Be dem att skriva en text till er blogg eller lokala webbsida om sina upplevelser. Dessa texter blir ofta mycket delade och uppskattade!
  • Kanske kan ni skriva ett öppet brev med inbjudan i lokaltidningen med citat/argument från de som redan deltagit, för att sätta tryck på de som inte varit på besök att faktiskt boka in sig?

Lägg gärna en plan där ni för besöken väljer ut verksamheter som är extra hårt pressade varvat med verksamheter som är välfungerande och som arbetar på ett föredömligt sätt med till exempel personcentrerad vård eller strukturerad AST-utbildning. På så sätt kan ni prata om olika aspekter på medlemmarnas situation i vården.

Är du medlem eller förtroendevald och vill bjuda in politiker till din verksamhet? Kontakta din lokalavdelning för att diskutera hur ni kan få till ett spännande möte!